Home ReviewsAlbum Reviews ALBERTA CROSS – Sinking Ships

ALBERTA CROSS – Sinking Ships

Toen de Zweedse singer-songwriter Petter Ericson Stakee en bassist Terry Wolfers elkaar in 2005 voor het eerst ontmoetten in een pub in Londen, hadden ze nooit kunnen vermoeden dat ze wat later een band zouden vormen die Alberta Cross zou gaan heten. Achttien jaar later heeft Wolfers de band verlaten maar Albert Cross bestaat nog steeds zei het als soloproject van Stakee.

De band debuteerde in 2007 met de ep The Thief & The Heartbreaker en twee jaar was er het debuutalbum Broken Side of Time. Op beide platen etaleert de band een vrij stevig, blues-getint geluid. Dat veranderde met Songs Of Patience uit 2012, weg waren de blues-invloeden; sindsdien maakt de band toegankelijke indiepop.

© Alberta Cross

Alberta Cross mocht mee op tournee met onder andere Neil Young, Mumford & Sons, Oasis en Them Crooked Vultures; hun nummers werden gebruikt in verschillende tv-series (Million Little Pieces, Sons of Anarchy, Californication,..) en de band speelde mee op het album Give More Love van Ringo Starr. En toch is Alberta Cross nooit echt doorgebroken.

Voor het zevende Alberta Cross-album Sinking Ships werkte Stakee samen met Luke Potashnick (Ilse DeLanghe, Katie Melua, James Blunt…), die naast de productie ook meeschreef aan de nummers. Stakee en Potashnick wilden met een meer mellow, folky geluid voor de dag komen. Ze lieten zich daarvoor inspireren door The War On Drugs, Bon Iver en Phosphorescent.

Het resultaat mag er best wezen. Sinking Ships is een complexloze plaat geworden met knappe indiepop songs die evenwel altijd mooi binnen de lijntjes kleuren. Er werd veel aandacht besteed aan de warme arrangementen en alles klinkt zo goed als perfect. Alleen mist het op die manier wel wat eigenheid. Dat geldt ook voor de Sharon Van Etten-cover Every Time The Sun Comes Up, waar Alberta Cross eigenlijk niks mee gedaan heeft. Ze spelen het nummer op net dezelfde manier als het origineel, we hebben dan ook geen idee wat de meerwaarde is van dit nummer.

De nieuwe Alberta Cross is zeker niet slecht maar of de band hier zieltjes mee gaat winnen is maar zeer de vraag.