Home ReviewsAlbum Reviews THE DAY – The Kids Are Alright (Sinnbus)

THE DAY – The Kids Are Alright (Sinnbus)

Al meer dan 10 jaar maakt de Nederlandse zangeres Laura Loeters samen met de Duitse gitarist en componist en Gregor Sonnenberg prachtige dreampop met een vleugje shoegaze onder de naam The Day. Spijtig genoeg stond het duo in al die jaren maar één keer in België op een podium, terwijl Loeters ondertussen al een tijdje in Antwerpen woont. Misschien brengt hun tweede langspeler The Kids Are Alright daar verandering in, want het is weer een sublieme schijf geworden.

© The Day

Het debuutalbum Midnight Parade verscheen in 2019. Daarna bracht The Day nog de ep Soon I Will Forget uit met alternatieve versies van een paar songs van het album en kregen we nog een paar singles. Tijdens de covid periode was het natuurlijk moeilijk om samen te werken aangezien ze toch een eindje uit elkaar wonen. Het is dan ook logisch dat die singles ook op dit album terug te vinden zijn al dateert Empty uit 2021, June uit 2022, Hide uit 2023 en verschenen Sidelines en Nemesis pas dit jaar. Maar eigenlijk is dat helemaal niet belangrijk, het is vooral super dat deze nummers nu toch nog wat extra aandacht krijgen en op die manier niet verloren gaan.

Het album opent met het prachtige 98 dat ons doet denken aan de hoogdagen van Lush. Met Nemesis serveert het duo een perfecte popsingle waarin we echo’s van Fleetwood Mac horen. Sidelines en Two Moon zijn dan weer catchy shoegaze pop die erg verslavend werkt.

Parasite is een rustig pareltje waar je bij weg kan dromen. Great Unknown heeft dan weer alles in zich om een klassieker te worden, wat een sublieme song is dit! Dat de singles Hide en Empty niet op elk radiostation worden gedraaid is eigenlijk een schande. Wat een aanstekelijke topnummers!

Op het album staat ook een cover van het aanstekelijke Tenderfoot. Een lied dat vooral bekend is in de versie van The Lemonheads maar origineel van Smudge is. The Day brengt het met veel respect voor het origineel maar gaf er toch een eigen toets aan. Op de ingetogen diamantjes June en Four kunnen we het etiket ‘perfecte dreampop’ kleven. Het album wordt afgesloten in alle puurheid met het intieme Before waarin Laura enkel ondersteuning krijgt van Gregor op gitaar. Daar alleen al hoor je dat de magie tussen deze twee talentrijke mensen.

The Day levert met The Kids Are Alright een ijzersterke plaat af vol hoogtepunten. Wij hopen dan ook zo hard dat één of meerdere Belgische zalen deze topband een podium aanbieden.

Facebook Instagram