Home ReviewsAlbum Reviews THE COO – A Different Life

THE COO – A Different Life

The Coo ontstond zo’n acht jaar geleden bij toeval toen de Brit Matt Arthur de Nederlander Jara Holdert ontmoette tijdens een concert in Amsterdam. Achteraf luisterden ze naar elkaars songs en blijkbaar zat daar heel wat gemeenschappelijks tussen. Het eerste resultaat daarvan was te horen op de ep Amsterdam Moon uit 2020 waarop het duo gevoelige folky songs brengt met invloeden uit de 60’s en 70′ canyon-folk, maar ook met eigentijdse geluiden van artiesten zoals Andy Shauf, Laura Marling en Mac DeMarco.

© The Coo

Nu is er het debuut A Different Life dat Matt en Jara opnamen in de studio van de Amsterdamse producer/geluidstechnicus Sean Gascoigne die bekend staat om zijn verzameling vintage analoge opname-apparatuur. Het duo werd regelmatig vergezeld van hun nieuwe ritmesectie met Gascoigne op drums en Bram Van Langen op bas. Alle analoge tapes werden later overgezet naar digitale bestanden, zodat Matt de songs kon mixen in Engeland. Hij stuurde ze naar Jara voor feedback, zodat het opnameproces iets vintage heeft maar dan met een eigentijds randje.

In de teksten keert het duo steeds terug naar het idee dat de dingen anders hadden kunnen zijn. Soms doen ze dat met een weemoedige of nostalgische blik, dan weer met acceptatie en vastberadenheid. Dat wordt ook weerspiegeld in het artwork dat Jara maakte: een collage van vergeten foto’s die refereren aan mogelijke levenspaden, plekken, liefdes. Een ode aan wat had kunnen zijn, en aan wat is.

Een bloedmooi album met 11 prachtige, pure pareltjes. De stemmen van Arthur en Holdert klinken apart heel mooi, maar samen wordt het magisch. Dan is er nog het subtiele gitaarwerk dat de perfecte aanvulling vormt op hun stemmen. De ritmesectie is nooit overheersend, maar heel ingetogen waardoor alles puur binnenkomt.

The Coo heeft zeker een vintage kantje, maar staat met zijn voeten in deze tijd en dat maakt de liedjes tijdloos. A Different Life is een plaat waar je jezelf aan kan opwarmen tijdens de koude herfst- en winterdagen.

Je kan The Coo live aan het werk zien op:

29/01 – De Loge, Gent
31/01 – De Schelde, Zandvliet