Home ReviewsAlbum Reviews THE BONY KING OF NOWHERE – Everybody Knows (Unday Records)

THE BONY KING OF NOWHERE – Everybody Knows (Unday Records)

Wat doe je als songschrijver wanneer je eindelijk, na jaren werk met lof wordt overgoten? Dat gebeurde na Bram Vanparys‘ vijfde The Bony King Of Nowhere album Silent Days. Het album werd overal positief onthaald, het werd zijn beste album tot dan genoemd. Dat geeft natuurlijk veel druk voor de opvolger. Zeker als je weet dat Vanparys zichzelf nooit wil herhalen. En dus ging de man de afgelopen jaren het avontuur niet uit te de weg en door zichzelf uit te dagen onderging hij terug een artistieke evolutie.

© The Bony King Of Nowhere

Bram trok de studio in met gitarist Vitja Pauwels, pianist Hendrik Lasure, drummer Simon Segers en bassist Jasper Hautekiet om zijn nieuwe ideeën tot leven te brengen. Op dit album zingt Vanparys over vastgeroeste patronen in de samenleving, de gehoorzaamheid van de ‘gewone’ mens, de structurele valse onwetendheid van grote spelers, de giftigheid van online communicatie en andere zeer herkenbare maar niet altijd prettige onderwerpen. Het is dan ook niet echt een luchtig plaatje geworden. Niet alleen door de onderwerpen maar ook omdat er meer geëxperimenteerd wordt en dat maakt het geen gemakkelijk album.

Maar zoals altijd zijn de gemakkelijkste songs niet altijd de boeiendste en dat is hier ook het geval. Vanparys kiest niet voor de klassieke songstructuren en de eenvoudigste arrangementen. Waar Vanparys’ nummers vroeger vaak werden gelinkt aan Neil Young en Bob Dylan, lijkt hij deze keer meer aan te leunen bij de muziek van Radiohead ten tijde van Ok Computer. De nummers klinken nog rijker en gevarieerder dan voorheen en zo zijn de meeste songs groots, al was dit misschien niet de bedoeling.

Elk nummer op Everybody Knows komt heftig en overweldigend binnen door de gevarieerde opbouw en de rijke arrangementen. We zijn dan ook serieus van onze sokken geblazen door deze prachtige plaat. Het is Bram Vanparys echt wel gelukt om zichzelf te overtreffen door volledig uit zijn comfort zone te treden.

Februari is nog veel te vroeg op het jaar om een album nu al “plaat van het jaar” te noemen maar we zijn er zeker van dat Everybody Knows in de eindejaarslijstjes van 2024 zal belanden.

Op 8 maart stelt The Bony King Of Nowhere de nieuwe voor in de Ancienne Belgique in Brussel.

Facebook Instagram