Home ReviewsAlbum Reviews TERZIJ DE HORDE – In One Of These I am Your Enemy (Consouling Sounds / Tartarus Records)

TERZIJ DE HORDE – In One Of These I am Your Enemy (Consouling Sounds / Tartarus Records)

Los van de horde, langs de massa heen, slaan de Nederlanders Joost Vervoort (zang), Johan van Hattum (bas), Demian Snel (gitaar), Jelle Agema (gitaar) en Richard Japenga (drums) al sinds hun start een eigen weg in met hun metalsound. Met Terzij De Horde combineren ze progressieve blackmetal met doom in een rauwe extreme hardcoresfeer doordrongen van emoties. Terwijl ze evengoed de traditionele esthetiek van de genres weten te negeren en daarmee als band die al voorop liep, voorsprong neemt.

© Richard Japenga Paintings door Joost Vervoort

Hun bandnaam verraadt de band die ze hebben met de legendarische Nederlandse dichter Hendrik Marsman, want Terzij De Horde is een regel uit zijn gedicht Einde. In 2015 maakte Terzij de Horde een boek met 14 vertaalde gedichten van Marsman in het Engels ter herdenking van het 75-jarig overlijden van Marsman. Het werd begeleid door een lied met de teksten van gedichten Wacht en Lex Barbarorum, het eerste Terzij de Horde-lied in het Nederlands.
Na hun debuutalbum Self (2015), zetten ze eigenzinnig sterk hun weg voort met het pas verschenen album In One of These, I Am Your Enemy.

Het album gaat over hoe hele werelden worden gecreëerd en vernietigd: “Hoe gaan de krachtige collectieve realiteiten vormgeven, domineren en verwerpen? Wie voert de politiek van de dood? Wie bepaalt wat als mensenleven wordt beschouwd? We zien de botsing van realiteiten, we bewandelen de ruimtes tussen werelden en vinden nieuwe mogelijkheden en energieën om weerstand en revolutie te voeden”, legt de band uit.

Bij de tikkende drum in de intro van Cheiron, hebben we meteen door dat dit geen klassiek metalalbum is geworden. Hoewel het bulkt van elkaar snel opvolgende schurende riffs en uitzinnige screams, horen we een bijzondere opbouw in het nummer, dat adembenemende woede brandt, maar evengoed berust in instrumentale adempauzes.

Titeltrack In One Of These I am Your Enemy start met dieprauwe vocals en snijdende riffs. Het bonzen van de drum neemt onze hartslag over, veroorzaakt ritmestoornissen en drijft ons doorheen alle lagen van dit nummer. Groezelig zwaar en bij momenten ook verregaand psychedelisch klinken die snaren, die agressie verklanken en even later melodisch triggerend een flinke dosis melancholie en gelatenheid toevoegen. De spoken vocals in het midden van het nummer – in een meer sobere, instrumentale passage – zijn rauwbloedend sterk, waarna de track met haakse, vurige opstoten en van smeulende bas-noise voorziene cooldowns naar een catharsis oploopt. Tot er geen emotie meer overblijft die Terzij De Horde niet bespeelden.

Ieder schreeuw, lijkt een oproep om de afgrond te naderen, bevestigd door elke diepzware drumslag die volgt. Precipice neemt de traagheid vast, zodat de louterende sound versterkt wordt. Wanneer het nummer losbarst, horen we dit vooral in de instrumentatie. De drums tikken sneller aan, de gitaren gaan chaotischer duelleren en de baslijn trekt ons dieper en dieper mee de wanhoop in, tot er bijna niets meer overblijft dan verontrustende, vervuilde noise… Dat daar een traag melodische gitaarpartij tegenaan gegooid wordt, die verder opbouwt tot een verwoestende apotheose bewijst dat men schoonheid kan puren uit kwaadheid.

In One Of These I am Your Enemy is digitaal, op cd en vinyl verschenen bij Consouling Sounds en op cassette bij Tartarus Records.
Een dertigtal minuten muziek, in drie tracks die fans van o.a. Bosse-de-Nage, Woe, Krallice, Laster, Neil Perry, Spineshank, Kickback ook zullen koesteren.

Website / Facebook / Bandcamp