Home ReviewsAlbum Reviews TEDDY’S BRAIN DRAIN – S/T (Honolulu Records)

TEDDY’S BRAIN DRAIN – S/T (Honolulu Records)

Met een groepsnaam als Teddy’s Brain Drain zou je verwachten dat dit Brusselse trio punk of metal maakt; dat is absoluut niet het geval. Het is het nieuwe project van gitarist Machiel Heremans (Abstract INC., No Wasabi, HEREMANS/SENSMEIER), die samen met drummer Gaspard Sicx (Glauque, Supergum, Garance Midi,…) en Federico Stocchi (The Mystery Of Kem, AwkWords) op contrabas, jazzrock maakt gebaseerd op simpele melodieën die ze bewust wat ruwer houden.

© Teddy’s Brain Drain

Verwacht omvangrijke grooves en thema’s vol suspense. Ze bevinden zich op de grens tussen onschuldig mooie melodieën en duistere raadselachtige sferen. De nummers zijn een vat om een grotere verhaal op te bouwen. Ze laten tegelijkertijd elke muzikant hun eigen verhaal verkennen.

Teddy’s Brain Drain debuteert met een ep met daarop zes groovy tracks vol warme riffs en een ritmesectie die voor een strakke maar heel gevarieerde basis zorgt. Openingsnummer De Wildeman heeft een experimenteel Zappa-randje zonder echt volledig loos te gaan en Dear Deer is een opzwepende compositie waarin Sicx een bescheiden hoofdrol krijgt dankzij zijn meesterlijke ritmes. De/Het Wachten klinkt mysterieuzer en ingetogen, met kleine accenten wordt iets magisch opgebouwd.

Entrepreneuring Litter is een speelse compositie met een aanstekelijke groove die een spanningsveld opbouwt waarin Heremans kleurrijke riffs uit zijn gitaar tovert. In het rustige Snoozing Battle ontpopt Machiel zich tot een meesterlijke Bill Frisell die de prachtige track mooi inkleurt met dromerige akkoorden. Jackhammer Meeting-Point sluit de debuutep af; opnieuw zo’n speelse track met een snijdende, stuwende groove.

Het is duidelijk dat dit trio niet één richting wou uitgaan op deze ep, maar streeft naar een kleurrijke potpourri. Dat brengt het speelse karakter van Teddy’s Brain Drain telkens naar voren.

Teddy’s Brain Drain stelt deze ep voor op:

12/04 – Bonnefooi, Brussel