Home ReviewsAlbum Reviews SUN’S SIGNATURE – S/T (Partisan)

SUN’S SIGNATURE – S/T (Partisan)

Toen in 1997 Elizabeth Fraser, Robin Guthrie en Simon Raymonde besloten om een punt achter Cocteau Twins te zetten, waren heel wat fans teleurgesteld. De band maakte bijna 20 jaar lang zweverige dreampop die de dag van vandaag nog steeds veel artiesten beïnvloedt. Gitarist Robin Guthrie maakt de dag vandaag nog steeds muziek (onder zijn eigen naam) die dicht in de buurt komt van zijn vroegere band alleen doet hij het tegenwoordig instrumentaal. Bassist Simon Raymonde maakt ook nog steeds dromerige muziek met zijn band Lost Horizons en Fraser was te horen als gastzangeres bij onder andere Massive Attack, Ian McCulloch, Craig Armstrong, Peter Gabriel en Yann Tiersen. In 2000 bracht Elizabeth de solo single Underwater uit, in 2009 volgde de tweede single Moses en toen werd het terug stil rond deze unieke zangeres.

© Sun’s Signature

Tot we dit jaar kregen het nieuws kregen dat Fraser een ep zou uitbrengen onder de naam Sun’s Signature samen met haar nieuwe echtgenoot Damon Reece (drummer van Massive Attack, Spiritualized, Goldfrapp en Echo & The Bunnymen) voor Record Store Day bij Partisan Records. De ep was helaas heel moeilijk te vinden en snel uitverkocht. Gelukkig is dit pareltje nu ook digitaal te beluisteren.

Spijtig genoeg staan er maar vijf nummers op, waarvan de eerder uitgebrachte single Underwater. Het duo kreeg versterking van Spiritualized-leden Sean Cook, Timoty Lewis en Martin Shellard plus gitarist Alex Lee (Massive Attack, Placebo…) en Genesis-gitarist Steve Hackett.

Sun’s Signature gaat verder waar Cocteau Twins stopte. De magische stem van Elizabeth speelt de hoofdrol op elk nummer en Reece voegde het zweverige element toe aan elke song. Eigenlijk krijgen we dus een vernieuwde versie van de Cocteau’s. Hier en daar klinkt het wat meer elektronisch en de delays op Guthries gitaar zijn hier niet te bespeuren. Ook het klankenpalet klinkt veel breder. Toch blijft dezelfde sfeer van Liz’ vroegere band in elke song als een geest rondwaren en daarop op zich niks mis mee is.

Elk nummer op de ep is een magisch werkstuk waar we ondersteboven van zijn. Van ons mag het duo nog net iets creatiever worden en hopelijk snel een volledig album op de wereld los laten.

FACEBOOK