Home ReviewsAlbum Reviews SOVJET WAR – Psychopuppets (Track&Traces)

SOVJET WAR – Psychopuppets (Track&Traces)

In 1979 kozen vier jonge punkers uit Leuven voor efficiëntie door zich The Sovjets te noemen, daardoor zouden alle brave burgers zich automatisch aan hen ergeren. Ze waren duidelijk beïnvloed door Britse bands uit die tijd en zo probeerde dit viertal een eigen stijl te vinden en eigen nummers te schrijven. In 1982 verliet hun eerste gitarist Jan de band en nam Leon het over. Hun geluid evolueerde van de primitieve punk naar postpunk en de bandnaam werd veranderd naar Sovjet War.

Gitarist Leon hield het na een jaar voor bekeken en de andere drie bandleden konden zich niet langer motiveren om door te gaan. Er werd een punt gezet achter de groep. Hun enige wapenfeit was een democassette Bootleg waarvan er honderden exemplaren werden verkocht op concerten. Door die stevige verkoop kwamen ze op de No Big Buisness 2 verzamelaar terecht (samen met onder andere The Neon Judgement en Men 2nd) met het nummer The Nuthouse. In 2010 verschenen Guns For Fun, Just A Story en It Became A Problem op de Koude Golven verzamelaar van Onderstoom Records met onder andere songs van Siglo XX, Company Of State, Gruppenbild, Struggler en De Brassers.

© Sovjet War

36 jaar na de split begon de goesting terug te kriebelen en de drie overgebleven leden (Bergy, Tirre en Zip) kregen het gezelschap kregen van een nieuwe gitarist, Koen. Het moest een band worden met vorm en inhoud, nieuwe songs, relevante teksten en een overtuigende live-act. Op 14 maart 2020, minder dan 24 uur voor het derde concert van de nieuwe bezetting ging België in covid-lockdown. Zonder mogelijkheden om live te spelen ging de band op zoek naar nieuwe songs. Het resultaat was een grondig herwerkte setlist vol met nummers die lagen te wachten om officieel uitgebracht te worden.

Roland Beelen die vroeger bij Antler werkte en nu met het Starman Records zusterlabel Track&Traces releases uitbrengt van artiesten die tegelijkertijd stevige wortels hebben in het verleden en genoeg creativiteit om in het het heden nieuw materiaal te produceren, zag het onmiddellijk zitten om een album van Sovjet War uit te brengen. Psychopuppets is een vinylalbum geworden met op één kant nieuw materiaal en op de andere kant archief- en livemateriaal uit de vroege jaren 80.

Het oude materiaal ligt wat in de lijn van Department S, en Red Zebra hoewel we in de basintro van Guns For Fun wel veel horen van Transmission van Joy Division. De nummers starten soms wat rommelig, maar dat heeft ook zijn charme en is typisch voor de jaren 80. Het nieuwe materiaal klinkt veel professioneler en ook iets steviger. De heren hebben duidelijk begrepen hoe postpunk anno 2022 moet klinken waardoor de nummers heel overtuigend en gedreven klinken .

Het is fijn om te horen dat Sovjet War niet is blijven stilstaan en dat hun groepsgeluid geëvolueerd is. De oudere songs zijn een mooi tijdsdocument van hoe de band klonk en de nieuwe songs klinken erg fris en daarin hoor je dat de heren nog vol vuur zitten.

Je kan Sovjet War aan het werk zien op 25 november in B52 in Eernegem met Definitivos en Dead High Wire. Het album kan je bestellen via deze link.