Home ReviewsAlbum Reviews SONDER – Sonder

SONDER – Sonder

In 2015 debuteerde Kirstie De Kerf, Bouke Cools, Joël Stevens en Jesse Steurs onder de naam Kirstie Dialegria met de ep Brighter Days, waarbij we al hoorden dat dit viertal heel wat in zijn mars had. Vier jaar later verschenen nog de singles Forrest en Ultimate Freedom maar daarna werd het enorm stil tot dit jaar. Blijkbaar is het viertal ondertussen uitgegroeid tot een negenkoppige band en is er ook gekozen voor een naamsverandering naar Sonder.

© Sonder

Voor de debuutplaat trok de band het kanaal over naar Brighton om daar samen te werken met Tim Bidwell (Hardkandy, Lucy Rose, Kate Walsh,…) omdat hij de band begreep en de songs naar een hoger niveau kon tillen. Er werd met referenties gegooid zoals Stevie Wonder, Fleetwood Mac, Feist en Radiohead. Maar op deze plaat is het Sonder vooral gelukt om met een overweldigend mooi eigen geluid uit te pakken. Met de singles Anywhere en 16 wist deze negenkoppige bende al een enorm hoog niveau te halen. Op dit debuut blijft dat niveau constant zo hoog.

Languish is oerdegelijke americana die onmogelijk uit België zou kunnen komen. Wandering Heart heeft dan weer een jazzy randje, ook klinkt het vrij speels en is het iets heel unieks. Ook Doubts heeft een totaal ander vibe dan de voorgaande songs. Het geheel klinkt enorm origineel zonder dat je er een referentie op kunt kleven. Het dromerige Forrest dateert nog uit de Kristie Dialegria periode maar past perfect tussen de nieuwe songs. De ballade Lost is zo’n machtig mooi nummer waar het geweldige gitaarwerk en Kristie’s stem volledig in uitblinken.

Ultimate Freedom is nog een track die uit de eerste formatie van de band dateert, maar nu nog meer is uitgewerkt en ook weer zo overweldigend binnenkomt. Dan zitten we al aan het laatste nummer Crossroads waar de arrangementen heel somber zijn gehouden zodat de mooie stem van De Kerf kan schitteren als een prachtige diamant.

Wat een debuut, wat een plaat! Met zo’n geweldige sound en zo’n sublieme songs zouden alle deuren moeten open gaan voor deze heel straffe band.

Sonder kan je aan het werk zien op:
23/11 – Blikfabriek, Antwerpen