Home ReviewsAlbum Reviews FRANKIE FAME – Frame

FRANKIE FAME – Frame

De Antwerpse singer-songwriter Michael Franck was jaren frontman van de “spacepop rock-‘n-roll-band” Skinny Dynamite en werkte als technicus bij Nice Recordings waar hij kon sleutelen aan zijn eigen sound. In 2020 debuteerde hij dan onder het alter ego Frankie Fame met de funky cosmopop single Tuesday. Die was ook terug te vinden op het album Frankie Fame dat het jaar daarop verscheen. Franck is er nu met de opvolger die hij samen producete met zijn schoonbroer Willem Ardui (blackwave). Tobie Speleman (blackwave, The Haunted Youth,…) stond in voor de mix.

© Frankie Frame

Frame is ontstaan tijdens een hete week in augustus en heeft dan ook een onbezorgde zomerse vibe. Fame wil niet in één vakje thuishoren en speelt met een mix van stijlen die gaan van funk, soul, disco tot gepolijste pop. De Antwerpenaar noemt het dan ook een popalbum dat oprecht aanvoelt zonder al te serieus te zijn.

Het album bestaat alleen maar uit luchtige songs waar je instant vrolijk van wordt.

Het begint al goed met de catchy popsong Aching Of The Times. Tijdens The Days wordt het iets funkier en Daddy’s Car heeft een glamrock-kantje dat hij mixt met funkysoul. Als we Is It Only en Lychee horen moeten we onmiddellijk denken aan de gladde westcoastsoul van de jaren ’80 (denk aan Hall & Oates). In No Fun gaat de discobal draaien en horen we zalige discofunk waar je niet stil op kan blijven staan.

Maar de disco lichten kunnen niet blijven flikkeren en aldus krijgen we wat afwisseling met de sensuele tracks As Long en Now I Know waarin de strijkersarrangementen serieus knipogen naar de jaren ’70 soulsound. Daarna volgt de aanstekelijke synthfunk van Sunlit Fade Out om vervolgens het glamrock-blik terug open te gooien in White Eyed. Er wordt in stijl afgesloten met de soulvolle funk van That Guy.

Frame is een knap vervolg op de debuutplaat van Frankie Fame waarop hij hetzelfde straffe niveau haalt. Soms klinkt het allemaal wat clean maar dat past natuurlijk wel perfect bij het genre.

Frankie Fame stelt Frame voor als voorprogramma van blackwave. op 20 en 21 december in Viernulvier in Gent.