Home ReviewsAlbum Reviews SKEPTICAL MINDS– Kharon

SKEPTICAL MINDS– Kharon

by Nel Mertens

De Belgische gothic-/ industrial-/ electro-/ metalband Skeptical Minds, bracht zonet Kharon uit. Fans van Evanescence, Rammstein, Rob Zombie, maar ook Massive Attack en Björk kennen hen hopelijk al, want ze brengen een interessante mix van electro-industrial met metal gitaarriffs en een melodisch vrouwelijk gezang. Ondertussen hebben ze al meer dan 350 optredens achter de rug en bouwden ze dus al een stevige podiumreputatie op.

In hun 21 jarige bestaan is Kharon hun vierde album, dat tevens het tweede deel is binnen hun Omega Thanatos-trilogie. Dat wil zeggen dat er ook een strip Kharon bij hoort, getekend door Alain Poncelet en geschreven door Michel Stiakakis, die dit ook voor het eerste deel in de trilogie deden.

Karolina (zang), Benjamin (drums), Adrien (bas) en Mich (gitaar, elektronica) waarschuwen ons: “Wees klaar om een ​​ervaring te beleven tussen de wereld van de levenden en de wereld van Thanatos (de personificatie van de dood, nvdr.)!”

En dat heeft alles te maken met de titel en het thema van de 11 nummers op dit album. In de Griekse mythologie is Charon of Kharon de veerman van Hades die de zielen van de pas overledenen vervoert over de rivieren Styx en Acheron die de wereld van de levenden scheidden van de wereld van de doden.

Als een vrij ingetogen, rustige inleiding opent The Awakening, maar de hel barst al gauw los met de loodzware riffs waarmee Desert opent. De vocalen verzachten ritmisch, terwijl de gitaren het hele nummer prominent aanwezig blijven. Het onheilspellende The Old Man laat bonzende drums horen en metalritmes in de stevige gitaaruithalen, terwijl Karolina’s zang alles lijkt te zalven zonder te verzachten.

Compass bevat heel wat elektronisch vervormde sounds en de zanglijn gaat meer folky en uptempo de hoogte in. Cocoon brengt alles behalve een nest in de veilige haven… gitaar en drums bulderen en vol dreiging worden de woorden gelegd over donkere baslijnen, vergezeld van triggerende synthlijnen.

Warmte en rust is iets wat Reunion lijkt te brengen in de gitaarakkoorden en rustige toetsen die Karolina’s zang ondersteunen. De track wordt verder opgebouwd met gitaar, bas, stevige drumslagen en een theatrale achtergrondkoor. Een natuurlijk drumritme en aanhoudende riffs begeleiden de zwaar aanwezige synthlijn in de intro. The Key bezit veel mystiek in de zang, die bitter speels rond een steeds zwaarder wordend instrumentaal kader wervelt. Een prachtige track!

In Rebels heersen de tegendraadse vocalen in het nummer waarin dreiging oploopt. Verdoemd harde powerriffs in The Training worden afgewisseld door een al even tegendraadse, prachtig gelaagde zang als in de vorige track. Een knap stukje percussie bovenop een elektronische onheilssoundscape, waarna de gitaar kracht bij zet, krijgen we in War Is Coming, slechts voorzien van enkele vluchtige schreeuwen van woede. Art in all anger…

Afsluiter The Path effent het pad en laat een geslaagde overzet horen, met ruis en eenvoudige pianotoetsen die aanzwellen tot een machtig samenspel van de verschillende genres die Skeptical Minds wist te versmelten op dit sterke album.

Vergis je niet, je krijgt geen melodisch magische sprookjes te horen, ondanks de magie in de prachtige stem van Karolina. Dit is bittere ernst!

Kharon is digitaal verschenen, samen met de bijhorende comic. Een fysieke release op cd volgt later.

Facebook / Bandcamp

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More