Home ReviewsAlbum Reviews RED RED – The Alabama Kid (NAKED)

RED RED – The Alabama Kid (NAKED)

Af en toe krijgen we een band voorgeschoteld met een onwaarschijnlijk uniek geluid dat zo internationaal klinkt dat we ons afvragen waarom ze nog geen platencontract in het buitenland aangereikt kregen. Dat is zeker het geval bij Red Red. Chris Forget, DJ Courtasock, Steven Ceulemans en Pieter Vandergooten vonden, samen met de Amerikaanse zanger/gitarist Tom Boardslee, het genre “psychedelic turntable blues” uit. Een genre dat eigenlijk al veel eerder had moeten bestaan, want de combinatie van blues, roots, smerige rock, psychedelica, wereldmuziek en de groovy turntables werkt echt subliem.

© Red Red

Na jaren sleutelen aan hun verbluffende sound en geduldig een reputatie op te bouwen als vurige live-act, heeft het vijftal nu eindelijk haar debuutplaat The Alabama Kid klaar. We zagen de band al aan het werk en ja we waren er serieus van onder de indruk. We hadden dan ook vrij hoge verwachtingen van dit debuut. Heeft Red Red die verwachtingen kunnen inlossen? Zeker en vast!

Er staan zeven eigen composities op de plaat en een bewerking van de traditional The Cuckoo, en die zijn allemaal tot in de kleinste details afgewerkt.

Dit is zo’n plaat die erom smeekt om de volumeknop op 10 te zetten zodat je volledig in de geweldige sound wordt meegezogen. De band klinkt zo ‘in your face’ dat je de muziek moet voelen én proeven. We kunnen met referenties gooien als The Black Crowes en Urban Dance Squad, maar dan nog moet je die groove en power zelf ondergaan om echt te beseffen hoe geweldig Red Red wel klinkt.

Met de straffe singles Lay Me Down Marie, Long Black Train en Spoon And The Flame kregen we al de indruk dat de band de lat erg hoog legt voor zichzelf. Dat niveau houden ze heel het album aan. Alle songs zijn om ter strafst waardoor we ook geen favoriet nummer kunnen aanduiden maar we gewoon fan zijn van alle tracks op deze schijf.

The Alabama Kid is een plaat om te koesteren en serieus mee uit de bol te gaan. Wij hopen zo dat de wereld klaar is om Red Red te omarmen want dat verdient deze band zeker en vast.

Op zaterdag 11 november stelt Red Red The Alabama Kid voor in Café Arsenaal in Mechelen, het gaat daar een vurig feestje worden.