Home ReviewsAlbum Reviews RATMOSPHERE – Devils Island

RATMOSPHERE – Devils Island

Het Brugse Ratmosphere staat voor sleazy outsider pop die flirt met kapotte disco en fonkelende 80’s gitaarsolo’s. De gebroeders Robin en Brecht Serruys zijn verantwoordelijk voor de bijzondere composities. Ze krijgen ondersteuning van Jente Neels op gitaar en Fieke Soete op bas. Na verschillende singles was het hoog tijd voor een debuutplaat.

© Ratmosphere

Devils Island staat voor een dystopische wereld waar moeilijk aan te ontsnappen lijkt. Vele songs hebben een “end of the world” motief omdat de plaat werd geschreven tijdens covid en de inval in Oekraïne. Dit thema werd vertaald in een soort van kale, exotische sound, een tropisch schraal eiland waar een onvolmaakte droom zich manifesteert. De nummers geschreven in de boswachterswoning van Robin waar natuur en rust veel inspiratie verschaffen.

Het album opent met het titelnummer dat sfeervol en dromerig begint maar later iets donkerder en dreigender wordt door de bijzondere arrangementen en Robins coole manier van zingen. Vervolgens gaat het er wat luchtiger aan toe met de poppy en sensuele single Shotgun. Ook de andere single Mud klinkt sensueel met een super catchy refrein. Waiting Room is dan weer een moderne versie van Serge Gainsbourg die flirt met disco terwijl Bloodsucker een 80’s ballade is met een ABC vibe.

Nog meer eighties invloeden duiken op in de catchy songs Pistache en Smokescreen die veertig jaar gedelen zeker een hit hadden kunnen zijn. Brave New World is jaren 80 bossa nova die je sensueel naar de dansvloer sleept. Bij Movement krijgen we weer aanstekelijke synthpop die in de lijn ligt van Heaven 17 en ABC. Het album wordt afgesloten met het instrumentale Ultra Marine, een nummer dat niet zou misstaan op de 80’s klassieker Avalon van Roxy Music.

Je hoort dat der flink wat werk in deze plaat is gestoken. Er wordt uitgepakt met straffe arrangementen waardoor elk nummer overweldigend binnenkomt. De jaren ’80 invloeden kan je moeilijk negeren maar daar is niks mis mee als dat zo’n geweldige plaat oplevert.

Ratmosphere stelt Devils Island voor op:

27/02 – RITCS Café, Brussel
04/03 – Het Depot, Leuven