Home ReviewsAlbum Reviews PRINCESS4PRESIDENT – S/T

PRINCESS4PRESIDENT – S/T

De Brusselse pianiste/componiste Kaat De Windt houdt van een uitdaging en wil niet in één genre blijven rondspartelen. Zo maakte ze deel uit van het pianokwartet Le Bureau Des Pianistes, hielp ze Walter Verdin bij het maken van muziek voor zijn video-installaties, maakte ze muziek voor theater (zoals Mest/Hunger For Trade op teksten van Elvis Peeters), was ze muziekdramaturg bij Les Ballets C. de la B. en schreef ze de soundtrack bij de dansfilm Klokkenluiders.

In 2015 maakte ze de voorstelling princess4president waarin ze werd bijgestaan door bassist Mirko Banovic (Arno, Arsenal…), drummer Etienne Plummer (Steppe, Rêve d’Elephant…), Naomi sijmons (Reena Riot) op gitaar en vocals, Annelies Van Dinter (Echo Beatty) op gitaar en vocals, Nabou Clerhout (NABOU) op trombone en Lucy Grauman (Julverne) op de backings. De intiemere composities heeft Kaat gebundeld op het album princess4president, terwijl ze de up tempo en meer jazzy songs houdt voor de live optredens.

© princess4president

Het album dateert eigenlijk al van 2021 en is vorig jaar verschenen op cd en vinyl, maar vanaf september zal De Windt ze, samen met de andere muzikanten, live gaat promoten. Alle songs op de plaat zijn gebouwd rond de kleurrijke pop- en jazzarrangementen van de ritmesectie. Die vormt eigenlijk de basis van de composities van Kaat De Windt. Het is dan ook geen pure jazz- of popplaat geworden maar een samensmelting van de twee genres, gecombineerd met de warmte van gospel en woestijnblues. De maatschappelijk geëngageerde teksten zijn van de hand van onder andere auteur/zanger Elvis Peeters (Aroma Di Amore).

Het is een heel diverse plaat waarop Kaat de stemmen van Naomi en Annelies laat schitteren. Het openingsnummer is gebouwd rond een repetitief pianostuk in de lijn van Erik Satie. Naar het einde toe wordt er flink in geëxperimenteerd. Terwijl One Hand Stirs The Soup niet zou misstaan in het oeuvre van Kate Bush. Cradle is dan weer een avontuurlijke, geheimzinnige track gebaseerd op een lekkere groove. Met Our Only Hunger gaat het er terug heel intiem en fragiel aan toe met enkel piano en stem.

Daarna volgt het meer experimentele Harmonics waarin de ritmesectie iets heel bijzonders opbouwt.

Free Them is een compositie van meer dan acht minuten en een echte smeltkroes. Het nummer opent als een zweverige pianocompositie maar als de bas en gitaar invallen verandert de vibe volledig. Als alles dan even stil valt gaat het terug de avontuurlijke kant op en lijken de gitaar en bas met elkaar in gevecht te gaan, terwijl de zang voor een rustpunt zorgt. Op het einde wordt het vrij heftig en energiek en valt de fragiele aanpak volledig weg.

Ook Sand and Seeds heeft die afwisselingen maar hier blijft alles vrij ingetogen en wordt er meer een spanningsveld opgebouwd. Het prachtige Silent Rampage sluit de avontuurlijke plaat vrij ingetogen af met enkel de warme klanken van de Rhodes, de bas en de prachtige stemmen. Op het einde vult Nabou Claerhout dit fragiele geheel heel subtiel aan met haar trombone.

princess4president is een heel boeiend album vol wondermooie kantjes en avontuurlijke arrangementen. Kaat De Windt kiest niet altijd voor de evidente weg waardoor we van de ene verbazing in de andere vallen. Gelukkig verliest ze met haar muzikanten de song niet uit het oog. Wij kijken er naar uit om deze parels live te horen.

FacebookBandcamp