Home ReviewsAlbum Reviews NITS – Tree House Fire (Sony Music)

NITS – Tree House Fire (Sony Music)

2022 was een heel bijzonder jaar voor Nits. Het trio had net de laatste hand gelegd aan het album NEON toen hun Werf-studio in Amsterdam in vlammen opging. Henk Hofstede, Rob Kloet en Robert Jan Stips schreven sinds eind de jaren zeventig alle muziek op deze plek, werkten ze daar uit en namen ze daar ook op. Al instrumenten en memorabilia waren ze op een paar uur tijd kwijt. Dankzij een crowdfunding kon het trio nieuwe instrumenten aankopen en het album toch nog live brengen. Twee jaar na de brand komt Nits met nieuwe muziek die volledig in het teken staat van de brand.

© Nits

Op Tree House Fire staan zes nieuwe nummers waarin opvalt dat Henk, Rob en Robert er weer helemaal staan met hun vertrouwde, warme sound. Maar ook de tristesse in de liedjes valt op. De brand heeft duidelijk heel wat littekens achtergelaten. De gekende speelse arrangementen maakten plaats voor melancholie en ook Henks stem klinkt breekbaarder dan ooit.

De melancholie druipt van opener Month Of May; een mooi, weemoedig pareltje. Tijdens Big Brown Building Burning wordt de sfeer nog grimmiger en zwaarmoediger, maar gelukkig brengt het Bob Dylan-achtige The Tree iets meer licht. In The Bird komt er tijdens het refrein een warme gospel vibe naar boven die het nummer meer kleur geeft. Het wordt terug donker met The Attic waarin de percussie een hoofdrol speelt. Afsluiter The Wind Has No Clothes is echt een bloedmooi liedje maar wederom heel donker.

Al viert Nits dit jaar hun 50-jarig jubileum, toch vind je op deze ep geen feestmuziek, eerder de verwerking van een rouwproces. Een heel mooi rouwproces weliswaar dat je van begin tot einde raakt.

Nits gaat dit jaar de baan op met de NIT50 tournee tijdens dewelke ze de nieuwe ep gaan voorstellen. In ons land kan je ze aan het werk zien op 15 maart in De Roma in Antwerpen en 20 april in AB in Brussel.

Facebook Instagram