Home ReviewsAlbum Reviews MOTOR!K – Odyssee (Ant-Zen)

MOTOR!K – Odyssee (Ant-Zen)

Joeri Dobbeleir (The Whereabouts Of J. Albert), Dirk Ivens (Dive, Absolute Body Control,…) en Dries d’Hollander (ex-Suburb Songs) zijn nog maar net uit de studio waar ze hun vierde langspeler opnamen. En dat terwijl in mei van dit jaar album 3 van Motor!k nog het licht zag. Het is wel zo dat dit derde album al veel langer was opgenomen en gepland, maar door de vertraging in de vinyl industrie heeft het zo lang geduurd eer het gereleased werd.

© Motor!k

Omdat we nog even moeten wachten op album vier (dat waarschijnlijk ook de titel 4 zal meekrijgen…) krijgen we nu een ep met vier nieuwe tracks. De ep verschijnt bij het Duitse Ant-Zen label en is enkel verkrijgbaar op vinyl als gelimiteerde editie van slechts 300 stuks die hand genummerd zijn. Ze worden geleverd met een digitale download-code en artprint. Het artwork is van de hand van Ant-Zen labelbaas Stefan Alt.

Bij het derde album van Motor!k merkten we al dat het trio enorm gegroeid was in hun geluid, vooral door meer verschillende invloeden toe te laten. Ook live hebben ze serieuze stappen vooruit gezet. Het was dan ook met hoge verwachtingen dat we deze ep gingen beluisteren. Lost het trio deze verwachtingen in?

Zeker en vast! We krijgen vier ijzersterke songs waar we iets langer dan een kwartier van mogen genieten. Openingsnummer en titeltrack Odyssey is een typische Motor!k compositie met stuwende drum en bas sequenties en een warme, repetitieve gitaarriff. Af en toe zwelt de track door verschillende effecten aan en raken we al meteen in een trance. Track nummer twee Drift klinkt helemaal anders. Hier gaan ambient en krautrock hand in hand in de intro, maar in het midden barst deze instrumentale parel uit in een zweverig geheel waar toch ook een voortduwende kracht in zit. Dat zorgt voor een heel uniek geheel waar we zwaar van onder de indruk zijn.

Dan draaien we de 7” om en krijgen we Bypass waarin de band ook weer helemaal anders voor de dag komt. Het nummer begint vrij mysterieus en sfeervol maar groeit uit tot een stevige postrocktrack waarin de kraut-invloeden meer naar de achtergrond verdwijnen. Ook dit nummer is weer zo’n intens geheel dat stevig binnenkomt.

Dan komen we spijtig genoeg al bij afsluiter Perseverance. Het nummer kent een constante spanning die ons wat doet denken aan de soundtracks van John Carpenter. Maar Motor!k heeft een eigen geluid, het is dus zeker geen kopie. Het spel met ritmes en klanken bouwt iets heel bijzonders op. We zitten dan ook van bij de start volledig in deze track en zijn best teleurgesteld als ze na bijna vier minuten abrupt stopt.

Odyssee is niet zomaar even in elkaar gestoken. Op de 7” staan vier prachtige stukken die alle vier een andere kant van Motor!k laten horen. Dit is een plaatje om te koesteren.

Deze ep is exclusief voor de Benelux verkrijgbaar via Music Media Corner in Boom. Op zaterdag 24 september brengt het trio in diezelfde winkel een signeersessie en dj-set.

FACEBOOKINSTAGRAM