Home ReviewsAlbum Reviews MEANDER – Time Uncounted

MEANDER – Time Uncounted

by Serge Timmers

Ons Belgenlandje staat inmiddels bol van de doom/sludge/post hardcorebands. Overal te velde kan je wel een groepje muzikanten vinden dat op trage maar ongenadige wijze hun frustraties en angsten uit. Ook in onze hoofdstad wordt er flink “gedoomd”, onder andere door deze Meander. Dit drietal goochelt met riffs en brutaal gebrul maar weet er ook op overtuigende wijze andere invloeden door te jagen. Met de ep Time Uncounted leveren ze kwalitatieve posthardcore met een vette streep progressieve rock ertussen.

Het geheel opent met de lange track No Return, een nummer dat deels steunt op intensieve doomriffs en deels op uitgebreide instrumentale passages. Eén ding is zeker, Meander heeft geluisterd naar bands als Tool, Pearl Jam en Isis, om er maar een paar te noemen. Net als de muzikale invloeden wisselt ook het zanggeluid regelmatig, van clean en melodieus tot woeste grunts. Maar er is meer, Restless Glow laat ook horen dat de band zomaar in De Afrekening van Studio Brussel zou kunnen terecht komen. Als alternatieve rock track kan deze wel tellen.

Variatie genoeg op deze ep. Het derde nummer, Start A Fire jaagt de snelheid stevig de hoogte in en nodigt de luisteraar uit tot een lekkere moshpit. Het is een buitenbeentje op deze viertrack maar wel leuk om eventjes compleet uit je progressieve grunge-dak te gaan. Aan het einde krijgen we opnieuw een log doommetalnummer, Anchors Aweigh. Deze zorgt ervoor dat de luisteraar compleet overtuigd is van de know-how van dit Brussels drietal. Deze heren gaan we ongetwijfeld nog vaak tegenkomen op de – hopelijk stevig gebouwde – Belgische podia.

Facebook