Home ReviewsAlbum Reviews LUSTER – S/T (Morctapes)

LUSTER – S/T (Morctapes)

In 2012 kwamen Elisabeth Cornille (Mollenhauer, Edgar Wappenhalter), Lobke D’Hespeel (Introver, Mote, Joe Speedboat), Julia Lafontaine (Glans), Annelies Monserè, Jelle Vanlerberghe (Joe Speedboat) en Yumi Verplancke (Annelies Monserè) voor het eerst samen voor de basis te leggen voor het folk-/drone-project Luster. Pas vier jaar later kregen we het eerste nummer van dit sextet met het prachtige Are You Going To Leave Me? (origineel van Shirley en Dolly Collins) dat op split 7” verscheen met Helivete. Daarna werd het terug stil rond Luster tot dit jaar. Dan werd eindelijk dit debuutalbum aangekondigd.

(c) Luster

Met cello, fluit, harmonium, strijkers, bas, gitaar, drums en dromerige zang maakt deze band een combinatie van doom folk, dronerock en space pop. Luster zou de missing link zijn tussen Mazzy Star, Pentangle, Broadcast en Enhet För Fri Musik. De band treed niet echt veel op maar als ze ze optreden (zoals op het afgelopen KRAAK-festival in Het Bos in Antwerpen) zijn de reacties laaiend enthousiast.

Het is een mysterieus plaatje geworden met acht pareltjes waar je kan bij weg dromen. Op de split single hoorden we nog overstuurde gitaren maar die zijn op het debuutalbum volledig verdwenen. De nadruk ligt duidelijk op subtiliteit en zo legt het sextet een warme dromerig geluid in elk nummer. We horen flarden traditionele folk die gecombineerd wordt met doom en drone elementen maar nergens klinkt dat zwaar. Wel af en toe donker maar de warme zachte zang zorgt voor een mooi tegengewicht.

Helaas is het fysieke vinylalbum al een tijdje uitverkocht maar je kan deze prachtplaat nog digitaal verkrijgen via de Bandcamp-pagina van Morctapes. Hopelijk moeten we niet weer tien jaar wachten op een nieuw album of live optreden van deze unieke band.

FACEBOOK