Home ReviewsAlbum Reviews KREGEL – #4 (Wagonmaniac Music)

KREGEL – #4 (Wagonmaniac Music)

De Limburgse band Kregel heeft reeds vier jaar achter de rug en viert dat met viervouden van vier: vier ep’s met elk vier tracks. In hun Nederlandstalige nummers mochten we reeds uitgebreid proeven van de diversiteit die Kregel brengt binnen het postpunk-/newwavegenre. Zo ook op hun vierde ep, de laatste in de jubileumreeks.

Er rommelt zeker wat, want Nucleair Vat klinkt ongelofelijk knap als opgejaagde protestsong tegen nucleaire energie. Over jodiumpillen, het verhaal dat we opgedrongen hoeven te slikken, scheurtjes in beton en scheurtjes in het verhaal. En in diezelfde protestsfeer laat Fort Europa ruige woorden en klanken los. “Wir haben es nicht gewusst.” Het is duidelijk dat Kregel in 4 ep’s tijd steeds meer ontstemd en kregeliger werd. En terecht, blijkt in hun songs vol onverbloemde boodschappen.

“Als iedereen blijft stil staan, gaat niemand achteruit.” Deze passiviteit kan Kregel in elk geval niet verweten worden. Meneer Meneer wil steeds meer. De track rààst met gedreven beats, waar alle andere instrumenten ritmisch als een wildeman blijven aanklampen.

Realiteit doemt uit de verte stil op, barst even los en vervalt dan in een vrij strikte, sober eentonige ritmiek op vlak van vocals en drums. Over de realiteiten die zich achter de gevels van de huizen dreigend nestelen. De dreiging zet zich vast in sluimerende snaren, waarna het contrast met een uitbarsting nog zo sterk klinkt. Psychedelisch sterke gitaarriffs en waanzinnig geprogrammeerde ritmes, leiden deze track tot een naar de top gespeeld einde.

Met spitsvondige teksten, navenant elektronische arrangementen en een gitaarspel waar wij ons bloedende vingertoppen verbeelden, zetten Bart Timmermans (Vandal X en Flipo Mancini), Sven D. en Jeroen D. op hun vierde ep een noisy, o zo raak postpunkvierluik neer, waarin het woord punk op verschillende vlakken steeds groter en groter lijkt te worden. Straf en heerlijk snedig! Kregel brengt geen muzikaal verzetje. Maar een muzikaal verzet, in de juiste sound gegoten. Ze doen het. En wij kunnen dit alleen maar toejuichen.

De vorige ep’s gemist? Ontdek ze hier: #1#2 #3

Facebook / Bandcamp