Home ReviewsAlbum Reviews KOWZI – Kind Of Done

KOWZI – Kind Of Done

In 2009 debuteerden Olaf Janssens samen met Brecht Decroos, Bart Van Lierde en Ben Van Camp als Kowzi met de straffe plaat The Act. Het viel ons toen op dat Janssens een ambachtelijke songschrijver is die heel straffe composities uit zijn mouw kan schudden. Helaas moesten we vervolgens 10 jaar wachten op de opvolger Keep It Quiet; drukke agenda’s, je kent dat… De tweede plaat was opnieuw een meesterwerk en blijkbaar kreeg Olaf terug de smaak te pakken want een jaar later is er al een nieuw Kowzi album. Bij het verschijnen van Way To Go was Kowzi al uitgegroeid tot ‘de band rond Olaf Janssens’ en het was dan ook een logische stap dat Janssens de opvolger in z’n eentje zou inblikken.

© Kowzi

Kind Of Done is dus een eigenlijk een soloalbum van Janssens en toch klinkt het als een typisch Kowzi album. Er staan tien sprankelende en catchy melodieuze indiepopsongs op die je van het eerste tot het laatste moment bij het nekvel nemen. Tien klassiekers in feite die in de lijn liggen van het werk van Ben Folds, Joe Jackson of zelfs Steely Dan. Olaf legt de de lat steeds heel hoog waardoor het niveau van de liedjes altijd indrukwekkend is.

Elk nummer is tot in het detail uitgewerkt met prachtige, brede arrangementen zodat het soms moeilijk te geloven is dat Janssens dit allemaal in z’n eentje gedaan heeft. De man bulkt van het talent als singer-songwriter en dat merk je aan alles op deze plaat. De singles Back To Good Times, Cut The Crap en All Right die het album aankondigden, zijn perfecte, radiogevoelige songs, en dat zijn de zeven andere tracks op deze langspeler ook…

Elke Kowzi-plaat is werkelijk een feest voor het oor en dat is niet veranderd ook al heeft Olaf dit allemaal alleen opgenomen en geschreven. We hebben er alle begrip voor dat Janssens niet zoveel zin meer heeft om zijn liedjes live te brengen, zolang we jaarlijks zo’n top album voorgeschoteld krijgen, klagen we absoluut niet.