Home ReviewsAlbum Reviews KARAVAN – Trainwaving (Eigen Beheer)

KARAVAN – Trainwaving (Eigen Beheer)

Sinds 2019 maken Tibo en Vince De Leensheer samen met Jorn Floren, Mathijs Ongena en Ruben Wilssens een stevige mix van postrock en postpunk onder de naam Karavan. Na jaren werken aan hun sound zijn ze afgelopen zomer de studio ingetrokken met producer Gilles Demolder (Wiegedood, Siem Reap) om hun debuutep in te blikken. Met die ep leveren ze een muzikaal verhaal af waarvan ze hopen dat het na beluistering lang zal nazinderen.

© Karavan

De ep opent vrij mysterieus met Closer waarin dit vijftal uit het Waasland laat horen dat ze een hele breed klankenpalet hebben waar veel genres in verweven zitten. Als zanger Vince invalt is het vooral donkere, dreigende postpunk die de plak zwaait. Denk aan Whispering Sons en de betere gothic uit jaren ’80. Met Face The Facts klinkt Karavan nog furieuzer en dreigender dan tijdens het voorgaande nummer, dit zal live zeker een voor een stevig feestje zorgen. In Future laat de band zich van zijn subtielste kant horen. Het nummer klinkt intens warm en naar het einde toe krijgen we een stevige postrock outro.

In het dansbare LoveSong verwerkt Karavan eighties-funk-wave invloeden. De gitaarsolo geeft een bijzondere wending aan het geheel. De ep sluit af met MLA, een song die vrij dromerig begint maar doorgroeit naar iets vrij stevig en donkers. In het midden barst het nummer open tot een bombastische postrock track, dreigt daarna in chaos te verzanden maar sluit tenslotte ingetogen af.

Met deze ep bewijst Karavan dat ze alles in huis hebben om het te maken. Met een eigen intens geluid en songs die staan als een huis.

Facebook Instagram