Home ReviewsAlbum Reviews JIMMY DIAMOND – You Radiate (Excelsior Recordings/V2 Records)

JIMMY DIAMOND – You Radiate (Excelsior Recordings/V2 Records)

Met een naam als Jimmy Diamond zou je denken dat het om een variété act gaat uit Las Vegas. Maar achter deze bijzondere naam zitten gewoon drie Nederlandse muzikanten: Ruud Gielen, Floris Poesse en Jim Zwinselman.

De afgelopen maanden verzorgde dit trio het voorprogramma van Ruben Block in ons land, maar deze kerels toerden ook al door Europa als begeleiders van Timothy Showalter. Ze traden toen dus op als Strand Of Oaks. Showalter was danig onder de indruk van deze drie muzikanten dat hij ze maar al te graag inlijfde als zijn muzikanten voor zijn Europese tour. Het trio maakt zelf overtuigende americana-getinte topsongs.

© Jimmy Diamond

In 2021 debuteerden ze met de ep Common Sense waar datzelfde jaar al de tweede ep Commotion op volgde. Na die twee ep’s trok het trio naar Los Angeles waar ze in de Invisble Creatures Studio met producer Kevin Ratterman (My Morning Jacket, Madrugada, Emma Ruth Rundle…) hun debuutplaat hebben ingeblikt. Met de single So Do I stuurden ze alvast een heel straffe smaakmaker de wereld in. We vroegen ons af of dit Nederlandse trio datzelfde hoge niveau een volledig album kon volhouden.

Algauw komen we tot de conclusie dat Jimmy Diamond een heel straffe plaat heeft afgeleverd. Dus ja, over heel de lijn ligt het niveau torenhoog. Tegenover de ep’s klinkt alles voller en warmer, ook de stem van Zwinselman klinkt intenser en unieker dan ooit tevoren. Het is duidelijk dat Ratterman nog meer uit de band haalde dan ze tot nu toe al lieten horen. Alle tien nummers hebben weidse arrangementen en klinken heel divers.

Het trio gaat ook breder dan enkel americana, er wordt gespeeld met 70’s rock invloeden en hedendaagse indierock waardoor Jimmy Diamond nooit retro klinkt maar net erg eigentijds. Naar het schijnt zouden Ruud, Floris en Jim tijdens de opnames veel naar het album Made In Heaven van Queen hebben geluisterd en dat zou ook een invloed hebben gehad op de songs. Maar nergens klinkt het geheel zo bombastisch als Queen, de band weet hoe ze moeten doseren en iets smaakvols af te leveren.

Jimmy Diamond zet met deze plaat geen kleine stapjes vooruit, ze trokken ineens zevenmijlslaarzen aan! You Radiate is een ijzersterke debuutplaat.

Op 23 maart stelt Jimmy Diamond het album voor in Trix in Antwerpen, The Very Very Danger verzorgt het voorprogramma.