We zagen hen aan het werk op Indietronic Fest 2023 in Lede, waarna het even stil bleef rond Final Orbit, sinds 2017 het soloproject van Koen Dooms die je ook misschien kent van 2nd Civilization en Starseeds. Hij brengt spacey soundscapes als soundtracks voor obscure horror en sci-fi. Live wordt hij bijgestaan door bevriend muzikant Jörg Bruyndonckx (Man Without World). Intussen is hij aan zijn debuutalbum toe: Cosmic Destinations.

Zelf geeft Dooms aan dat dit nieuwe werk niet echt een weerspiegeling is van wat hij tot hier toe live bracht, want dat het niet echt een ‘alternatief’ album geworden is. Iets commerciëler dus? Laat dat begrip alvast geen scheldwoord worden in de muziekscene, want lang niet alles wat als ‘alternatief’ beschreven wordt, is goed.
“Voor dit album heb ik de eerste keer geëxperimenteerd met AI. Ik ben eraan begonnen in juni 2024, dus had net 1 jaar nodig voor de 10 nummers voor dit album. Maar in dat ene jaar kroop ook veel tijd in het maken van video’s waarvan er ondertussen reeds 5 op YouTube staan. De videos zijn 100% AI, de muziek voor alle duidelijkheid niet, maar er zitten toch ook wel AI-elementen in, voornamelijk wat de vocalen betreft. Hoewel ik initieel overwoog om een instrumentaal album te maken, stelde ik bij mijn eerste AI-experimenten vast dat deze tools toch wel al een zeker niveau bereikt hebben. Hierdoor begon ik er wel een zeker ‘fun’ in te hebben om te kijken hoe ik dat kon integreren in mijn eigen muziek. Zo heel eenvoudig was dat echter ook niet. Het blijft een machine die je heel goed instructies moet geven en dan nog is het veel trial en error. Met een echte zangeres werken heb ik lang overwogen, maar dat zou voor mij wellicht nog een grotere uitdaging geworden zijn… Met wie aan de slag gaan? Past het timbre bij de nummers? Gaat de persoon ermee akkoord dat ik de teksten schrijf? Laat staan dan nog momenten inplannen voor de opnames, misschien te grote ambities ook.. Kortom een piste die ik niet echt wou inslaan. AI dus voor de vocals. Ik heb haar zelfs een naam gegeven: Natasja AI !”, vertelt Koen.
Toch maar even luisteren dus, hoe die Natasja het doet in de écht muziekwereld, met name de buitenaardse Final Orbit-sound.
Met Superior Powers voelen we meteen aan wat Koen wil zeggen met die ‘minder alternatieve sound’. Qua muziek horen we een fijne combi van industrial- en techno-elementen, maar door de nagenoeg perfect artificiële vocalen van Natasja AI, krijgen we meteen een erg toegankelijk poppy element, wat het geheel erg toegankelijk laat klinken. Laat dezelfde tekst door een échte rauwe mannenstem inzingen, voeg een zware beat toe en je krijgt stevige – minder toegankelijke – industrial/ electro.
In de Space Club krijgen we een ijle sci-fi-trancetrack onder onze dansvoeten geschoven.
Machine Girl biedt een rustiger sfeertje, met een soberder arrangement en zacht gezang, dat zich gaandeweg rijker instrumentaal vult met stuwende ritmes. Deze machinale meid klinkt getemd. De vocals durven – wellicht door hun artificiële perfectie – ietwat te gepolijst en daardoor te eentonig te worden voor een volledig album. Want de daarop volgende nummers als Feel My Touch, In Space en The End Is Near, What Lies Beneath springen er wel uit, door hun tragere, iets donkerdere soundscapes en ook Mirrors triggert wel, door de elektronisch triggerende uitspattingen. Titeltrack Cosmic Nights lijkt ons door een mannelijke Natasja ingezongen, waardoor het een mechanischere toets kreeg.
Eerlijk gezegd houden we misschien toch wel nog het meest van Dreamer, dat de instrumentale toer op gaat. Enkele Natasja-tracks zijn leuk om te horen, om op te dansen, maar halen niet de bovenhand van de originele Final Orbit-sound die we ooit live hoorden. Maar laat dàt je niet weerhouden om dit fijne album te gaan ontdekken!
Cosmis Destinations is digitaal verschenen.


