Home ReviewsAlbum Reviews ERNST – Live At Humphrey (E.R.N.S.T./Schallplatten)

ERNST – Live At Humphrey (E.R.N.S.T./Schallplatten)

Het Limburgse gezelschap ERNST staat sinds 2018 garant voor een eigenzinnige mix van pop noir, roots en cinematic jazz met een vleugje David Lynch. In 2019 zag debuutplaat The Art Of Being Serious het licht waarop ze schrijfsels van William Blake, Christina Rossetti en William Shakespeare op muziek zetten. Voor opvolger Er Wordt Verteld… klopte het viertal aan bij zanger/acteur Sam Louwyck (Falling Man) die griezelverhalen zette op hun geheimzinnige, spannende composities. Vorig jaar verscheen hun laatste wapenfeit Sad Seasons, waarop ze de vier ep’s bundelden tot een soundtrack bij elk seizoen.

Het nieuwe album Live At Humprey, is zoals de titel laat vermoeden, een live opname. De band speelde al lang met het idee om een live-album op te nemen. Maar hoe en waar dat dan moest gebeuren, bleef lang onduidelijk. Tot Frank Kortleven ERNST vroeg om te spelen in zijn Humprey Bar, de muziek- en comedybar onder Cultureel Centrum De Bogaard in Sint-Truiden. Frank programmeert altijd nieuwe boeiende muziek die hij aan zijn bezoekers wil voorstellen, zodat de band kon rekenen op een zeer aandachtig publiek.

De klanten van deze bar kregen de opnames van de plaat een paar weken geleden al in première te horen, want de band had speciale ERNST-bierkaartjes gemaakt om gratis uit te delen aan de klanten. Daarop stond een QR-code waarmee ze het album gratis kunnen beluisteren. Dit allemaal als dank aan het Humprey-opperhoofd voor zijn gastvrijheid.

Het viertal brengt op deze live registratie nummers van de eerste en de laatste plaat. De band speelt strak en met veel overtuiging hun donkere mysterieuze composities terwijl zangeres Debby Termonia vol gedrevenheid en passie de nummers invult en aan elkaar praat. Wat zij allemaal kan met haar stem is vrij indrukwekkend. Haar stem timbre doet ons regelmatig denken aan Dani Klein. Ook kan ze heftig en loepzuiver uithalen en dat maakt de songs nog intenser.

Als je nog niet volledig overtuigd was de kwaliteit van ERNST, dan sleept de band je met dit live-album volledig over de lijn. Niet alleen met de studio-opnames klinkt ERNST perfect, ook op het podium is deze band ijzersterk.

Je kan ERNST aan het werk zien op:

14/03 – Missy Sippy, Gent
18/03 – Cultuurkapel De Schadus, Ardooie