Home ReviewsAlbum Reviews ECHOES OF ZOO – Speech of Species (W.E.R.F. Records)

ECHOES OF ZOO – Speech of Species (W.E.R.F. Records)

Weinig bands zijn zo bezig met de swingende achterkant van de bij (het insect) als het viertal dat door het leven gaat als Echoes of Zoo. En ja dat zijn nog steeds koningin Nathan Daems en zijn korfkompanen Bart Vervaeck, Lieven Van Pée en Falk Schrauwen.

Maar terug naar de derrière van de bij. Dat ding heeft niet enkel een angel, het wordt ook en eigenlijk vooral gebruikt als communicatiemiddel tussen soortgenoten. Uiteraard vertellen we jullie daarmee niets nieuws, de meest recente pol heeft namelijk uitgewezen dat de gemiddelde Luminous Dash lezer niet enkel kenner is van de betere muziek maar ook een fervent liefhebber van de animale kant van het leven. Waar we eigenlijk toe willen komen is dat Echoes of Zoo een album heeft geschreven dat gaat over de communicatie tussen dieren. Dat album heet niet geheel toevallig Speech of Species en is nu verkrijgbaar via de BANDCAMP pagina van het viertal.

Pratende dieren is natuurlijk één ding, hun gekwebbel omzetten in muziek, is nog iets anders, en toch is dat precies wat Echoes of Zoo doet. En ze doen dat weer geweldig! Getuige daarvan opener Bee Jive, meteen ook een van onze favorieten op het album. Het muzikale oosten, westen en zuiden ontmoeten elkaar zoals dat vaker gaat bij de band. Deze keer doen ze dat in een kolkende dans der darren. Vier minuten ver in het nummer horen we zelfs de hele zwerm even in actie!

Genoeg over bijen want ook de Echolocation van de vleermuis, de Lizard Dance en The Call of Quagga Quagga (een soort van – helaas uitgestorven – zebrapaard) verklanken de praatjesmakerij van de respectievelijk dieren met brio. Vooral in dat laatste nummer kunnen we ons daar van alles bij voorstellen en menen we zelfs het ‘blaffen’ van de zebra te ontwaren. Heerlijk.

Zij die de edele kunst der ornithologie bedrijven kunnen met plezier hun hartje ophalen tijdens Quarter Tone Starling. Je ziet de massa spreeuwen zo over de velden golven op het ritme van de muziek. In afsluiter Bioluminiscence tenslotte deinen we mee op het ritme van de branding die oplicht wanneer een kluts zeevonk geëxciteerd geraakt.

En kijk, drie kwartier zijn voorbij gevlogen en we beginnen nog eens opnieuw!

Facebook –  Instagram