Home ReviewsAlbum Reviews DE TOEGIFT – S/T (Snowstar Records)

DE TOEGIFT – S/T (Snowstar Records)

Afgelopen weekend werd de Nederlandse band De Toegift door 3voor12 verkozen tot beste act van het Noorderslag showcase festival. Het viertal uit Zeeuws-Vlaanderen combineert de werelden van de Nederlandstalige poëzie en de hedendaagse indiemuziek en maakt zo eigen Nederlandstalige indie met invloeden uit jazz. Ze zijn altijd op zoek naar experiment, authenticiteit en de perfecte song met als grote thema’s tijd en nostalgie.

© De Toegift

Vorig jaar bracht De Toegift twee ep’s uit en nu zijn ze klaar met hun album.

Het is een langspeler geworden vol dromerige indiefolk met een melancholisch kantje. De heren zijn er niet vies van om een sound op te bouwen met brede arrangementen die soms naar het bombastische gaan. Maar ze weten waar de grens ligt en houden het allemaal mooi binnen de perken. We kunnen De Toegift gerust een Nederlandse versie van Elbow noemen.

Maxim Ventulé heeft een mooie warme stem die perfect past bij de melancholische liedjes. Hij weet, als een echt verteller, met veel subtiliteit zijn teksten knap neer te leggen op de muziek. Het is zo’n album dat je vanaf de eerste noten weet mee te sleuren en je daarna niet meer loslaat. De nummers baden in een warme sfeer en weten meteen te raken.

De Toegift ging vroeger door het leven als Little Symphonies en maakte toen Engelstalige nummers. Na een ontmoeting met Broeder Dieleman veranderde de band van groepsnaam en begonnen ze nummers te schrijven in het Nederlands. We kunnen die verandering alleen maar toejuichen want nu klinkt de band uniek en overweldigend. Wat een bloedmooie plaat is dit!

Instagram