Home ReviewsAlbum Reviews CATE LE BON – Pompeii

CATE LE BON – Pompeii

Na haar vijfde langspeler Reward uit 2019 nam Cate Le Bon plaats in de producer-stoel voor de albums Why Hasn’t Everything Already Dissapeared? Van Deerhunter, Boy From Michigan van John Grant en de te verschijnen releases van Devendra Banhart en H. Hawkline. John Cale nodigde haar uit OM drie avonden mee te spelen in Parijs en ze speelde mee op If I Don’t Hear From You Tonight van Courtney Barnett. Blijkbaar wordt haar talent door veel artiesten geapprecieerd. Ondanks het ogenschijnlijk drukke schema, vond ze ook nog tijd om zelf een nieuwe plaat in te blikken.

© Cate Le Bon

Al heeft de titel Pompeii iets apocalyptisch, het is geen referentie naar de wereldwijde corona-epidemie en de klimaatnoodtoestand. Haar teksten gaan over zelfreflectie en zijn doorspekt met een flinke dosis ironie. Ze componeerde de nummers vooral op haar bas en speelde de gitaren, synths, bas, piano en percussie ook zelf in. Enkel voor de drum en sax partijen schakelde ze andere muzikanten in. Ook de productie nam ze voor haar rekening, samen met haar vaste collega Samur Khouja.

Het is een rijk album geworden met een warme klank en ingetogen en sombere arrangementen die de knappe songs mooi inkleuren. Elk nummer op de plaat is een pareltje dat nu eens ontroerd, dan wel je meeneemt naar de dansvloer. Perfectie bestaat niet maar Cate Le Bon komt met Pompeii toch wel heel dicht in de buurt.

Op 11 april komt deze talentvolle vrouw haar nieuwe plaat voorstellen in de Brusselse Ancienne Belgique.

BANDCAMP