Home ReviewsAlbum Reviews BONZO – Always Holidays (ETIKET Records).

BONZO – Always Holidays (ETIKET Records).

by SANDRA REGENT

Bonzo is het lofi-project van de Leuvense songwriter Thijs Boyen. Het debuutalbum Always Holidays werd volledig geschreven en opgenomen in Thijs’ appartementje. Volgens de frontman gaat de plaat over het nemen van, al dan niet wijze, beslissingen om uit de sleur te geraken van een voorbeeldig, alledaags leven. Muzikaal horen we duidelijk inspiratie uit de nineties zoals The Strokes en Weezer. Recenter komt Car Set Headrest en Parquet Courts in ons op.

Bezieler Thijs Boyen is een enthousiaste muziekliefhebber met een peperkoeken hart (de naam Bonzo komt van z’n beste maatje: zijn hond die enkele jaren geleden jammerlijk overleed) maar met een realistische kijk op het leven. Dat hoor je ook in de muziek die hij zelf schrijft: tijdloze, opgewekte nummers mét teksten uit het leven gegrepen. Laat je dus niet misleiden door de zorgeloze feelgood titels op het album.

‘I won’t go back, I have no regrets’.  Beladen woorden met een dubbele bodem in opener Time To Give Up. Een minimalistische intro die lichtjes opbouwt en halverwege openbarst naar een indrukwekkend instrumentaal stukje shoegazing vol weemoedige ooh-ooh’s. The Sun en Too Late hebben een hoog Weezer/Pixies-gehalte. De Weezer van de beginjaren welteverstaan, waarin ze nog vernieuwende, nononsense muziek maakten. Catchy pop met een grungy-edge. Heerlijk! Deze nummers willen wij gerust wat meer op de radio horen. Intussentijd genieten we ervan op onze playlist.

Het eigenwijze Don’t Overthink is een vlotte indiepopsong met een boodschap: niet teveel nadenken en gewoon doen! En als je valt gewoon terug opstaan. Een wederkerend thema op deze plaat trouwens. Tekstueel zeker OK maar het mist wat ons betreft wat pit. I’m Crazy is een stuk opwindender. De elektronische introbeat zet je als luisteraar op het verkeerde been, want de rest van het nummer heeft een heerlijk rock ’n roll swag gevoel. Dit oppervlakkige gevoel contrasteert echter compleet met de diepere inhoud die de mentale problemen van de huidige samenleving blootlegt. ‘Everything in my mind was melting, it all faded out so suddenly’.  Voor wie de moeite doet om écht te luisteren, geeft muziek dikwijls stof tot nadenken. Een aanrader!

De rauwe gitaarintro van Waiting doet een iets grimmigere stemming vermoeden. De melodie klinkt niet bepaald vrolijk maar heeft een magnetiserend spanningsveld dat afwisselt tussen soberheid in de strofes en rijke sound in het refrein met een voortreffelijke interpretatie in de zanglijn van Boyen. Eén van onze persoonlijke favorieten. Don’t Stop, nee geen cover van Fleetwood Mac, maar aanstekelijke indie overgoten met een lofi-sausje en een vette gitaarlijn die voor een heerlijk lazy sunday gevoel zorgen. Titelsong Always Holidays is zo’n indringend grunge nummer met een ongelofelijk catchy melodie en coole gitaarrif die naar The Pixies lonkt en dat de komende uren blijft ronddwalen in je hoofd. In het stemtimbre en de nonchalante manier van zingen van Thijs horen we een light versie van Black Box Revelation. We kunnen alleen maar hopen dat Bonzo dezelfde succesvolle weg mag afleggen.

De muziek van het Leuvense Bonzo is nogal herkenbaar en alle songs liggen zowat in dezelfde lijn, echt vernieuwend kunnen we het eerlijk gezegd niet noemen. Wat dan wel? Vlotte, aanstekelijke muziek vol overstuurde gitaren en aangename vocals die dankzij de ongekunstelde, betekenisvolle teksten voor dat ‘net iets extra’ zorgen dat onze aandacht trekt. Teksten met een gezonde dosis sarcasme en zelfrelativering over relaties, dagdagelijkse problemen en onzekerheden van de huidige generatie in een prestatiegerichte maatschappij.

Bonzo zal voor deze plaat toeren met The Always Holidays Band, bestaande uit Bram Somers, Jasper Vandevorst en oude bekende van de band Michiel Bal. Je kan de heren aan het werk zien op 4 april in BarBroos te Gent en op 25 mei in JH Sojo te Leuven. Ons vind je alvast op de eerste rij bij deze laatste!