Home LiveLive Review PORTA WOOL-E Aarschot, De Klinker (09/03/2019).

PORTA WOOL-E Aarschot, De Klinker (09/03/2019).

Dat dit een feestje was dat niemand wou missen, was duidelijk, want De Klinker in Aarschot liep behoorlijk vol voor een eerste muziekavond ter gelegenheid van de 10de verjaardag van Wool-E (jaja, er volgt er nog eentje)! Steek een leuke plek vol met goedgemutste zwartzakken en de sfeer zit goed! Dat de organisatoren geroutineerd zijn, was merkbaar: alles liep gesmeerd, was prima voorzien en iedereen voelde zich welkom.

Het kleurrijke synthpoptrio van Hatchling opende de avond. Dynamische, luchtige elektropop werd door de jonge band de zaal ingeworpen. Van Eleqtrobats Are Go!, Alpha tot Squidbot… Hatchling klonk catchy! In het publiek klonken de meningen verdeeld, van ‘Leuk, maar de algemene sound klinkt nog wat ‘onaf’. Het mag instrumentaal nog iets voller klinken’ tot ‘Waauw! Een light-versie van Kraftwerk!’. Het maakt niet uit: ons brachten deze jonge enthousiastelingen alvast in de perfecte stemming om de rest van de avond te blijven dansen!

Het postpunk-garagetrio Dead High Wire bracht eerlijk klinkende postpunk. Met heel wat nummers van hun debuutalbum Pray For Us, doorspekt met pittige drums en ongepolijste gitaarrifs, brachten ze gestroomlijnde nummers waar ze de rauwe kantjes niet van polijstten. En dat maakte hun geluid wel bijzonder. De zang is niet altijd even toonvast, maar we lieten ons vertellen dat dit binnen het genre geen vereiste hoeft te zijn.

Met door zwarte make-up gemaskeerde ogen verschijnt zanger Dirk Vreys met zijn band op het podium. Wij waren al eerder gewonnen voor de sound van A Slice Of Life en ze  bevestigden vanavond nogmaals hun talent. Voor ons is Sorrow dé emotionele earcatcher. Meeslepend mooi geraakte iedereen in de ban door de zang en het knappe instrumentale kader dat A Slice Of Life neerzette… En Liefde Is Oorlog blijft ook zeker een favoriet. Omdat het in het Nederlands is. En omdat ze gelijk hebben. “Pijn! Pijn! Pijn!” klinkt alleen maar zo mooi uit de mond van de heer Vreys, geflankeerd door zijn sterke muzikanten.

Een decade aan muziek… dat vierde Der Klinke met een schitterend optreden! Of het aan het steeds toenemende charisma van zanger Chesko, de glimlach en even glimmende ogen van Sam, de mysterieuze verscholen blik van Marco of de verblindende schoonheid van Miss Lollirot ligt, weten we niet, maar het publiek aarzelde niet om alvast dichter naar het podium te schuiven. Met hits als Someone Who Smiles, The Facts Of Life, The Doll, The River White en The Gathering Of Hope charmeerden ze elke luisteraar, die het steeds moeilijker en moeilijker kreeg om niet mee te dansen. Maar even goed één van hun eerste nummers Clear Mind, als hun nieuwste Curtains charmeerden.

De meeste concertgangers trokken nadien ook naar de Stadsfeestzaal om de hoek, waar er met een hele meute tot in de vroege uurtjes gedanst werd op donkere deuntjes door DJ Wildhoney voorzien. Na een fikse twist met de toiletdame (die – na het betalen van 2 euro – beweerde dat het plasbandje alleen maar rond de rechterpols gedragen mocht worden maar na ijzersterke tegenargumenten van onzentwege toch voor rede vatbaar bleek), enkele drankjes en duizenden danspasjes later, ‘The Facts Of Life’ van Der Klinke neuriën terwijl je naar de auto stapt, kan alleen maar betekenen dat dit een zeer geslaagd feestje was.

We willen jullie alvast ook warm maken voor de Mysteria Fantasy Fair in Aarschot op 4 en 5 mei, waar onder andere Der Klinke opnieuw op de planken staat, maar ook La Lune Noire en meer.

In de Klinker kan je op 18 mei ook terecht voor de Lovesexfeardeath Club Show van La Muerte, samen met Doganov en Mule. Niet te missen!

Het volgende verjaardagsfeestje van Wool-E vindt dan weer plaats op 12 april in de Kreun in Kortrijk met niemand minder dan Simi Nah en Neon Electronics.