Jazztrio’s bestaan in velerlei vormen en configuraties. Dé oervorm is misschien wel het piano-trio bestaande uit piano, contrabas en drums (bijv. Bram De Looze trio). Maar jazz zou jazz niet zijn moesten daar niet al heel snel variaties op ontstaan zijn. Enkele niet zo klassieke voorbeelden: piano/gitaar/bas (Nat King Cole), orgel/elektrische gitaar/bas, klarinet/piano/drums (Benny Goodman), piano/sax/viool (Herman Blount aka Sun Ra) en zo zijn er nog wel een paar.
Aan dat rijtje mogen we ook de combo saxofoon, gitaar, drums toevoegen, de configuratie waar Adia Vanheerentals zich samen met Willem Malfliet op gitaar (WOOLVS) en Anke Verslype (AKI) op drums zich duidelijk het lekkerst bij voelen.

Lush and Alive is hun tweede album, na Kleine Mars uit 2023, en gaat min of meer door op hetzelfde elan als hun debuutplaat.
Improvisatie? Zeker, zij het met mate. Wat milde avant-garde invloeden hier en daar? Jep, maar het wordt nooit te zotjes. Bevattelijke melodielijnen? Helemaal. Met die drie elementen creëert het drietal muzikale schetsen die als een fris briesje in je richting worden geblazen.
Dat de saxofoon van Vanheerentals centraal staat, kan geen twijfel over bestaan. Ze vertelt muzikale verhalen die niet te zwaar op de hand zijn, terwijl de uitzonderlijk getalenteerde Anke Verslype zich hoorbaar amuseert met spitsvondig slagwerk. Ook de discrete gitaar van Willem Malfliet staat helemaal ten dienste van de sax-verhaallijn.
Die duidelijke rolverdeling binnen de groep zorgt ervoor dat je nooit de indruk krijgt dat de muzikanten een onderlinge strijd voeren om de aandacht of zich per se willen profileren. Het zorgt voor rust en kalmte en een eerlijke kwetsbaarheid die wij graag verwelkomen en appreciëren.
Heerlijk luistervoer is dit, een plaatje ook dat best enkele beluisteringen kan verdragen want onder de ogenschijnlijke eenvoud van de nummers schuilen nog enkele laagjes die blijven boeien, ook bij een tweede of derde schouwing. Lush and Alive werd opgenomen, gemixt en (samen met Bodem) geproducet door Nicolas Rombouts (MOKUHI Sonorities) in Studio Caporal. Uwe Teichert deed de mastering bij Elektropolis.
Facebook – Instagram – VI.BE – MOKUHI Sonorities – Spotify