Home ReviewsAlbum Reviews BLAUDZUN – Heavy Flowers – 10th Anniversary Edition (V2 Records)

BLAUDZUN – Heavy Flowers – 10th Anniversary Edition (V2 Records)

In 2007 debuteerde de Nederlandse singer-songwriter Johannes Sigmond onder de naam Blaudzun met de ep Loveliesbleeding. De ep wekte de belangstelling van V2 Records en het jaar daarop verscheen zijn titelloze debuutplaat. De grote doorbraak kwam er pas bij het derde album Heavy Flowers dat tien jaar geleden het licht zag. Door de single Flame On My Head verkocht het album goed en kon hij met zijn band op toer door Duitsland, België en in eigen land. Eigenlijk was de single Promises Of No Man’s Land en het gelijknamig album een groter succes, maar dat verscheen pas in 2014…

© Blaudzun

Ter gelegenheid van Record Store Day Black Friday en de tiende verjaardag van Heavy Flowers wordt het album voor het eerst op vinyl uitgebracht en krijg je er een extra album bij met live opnames en speciale versies. Er staan drie tracks op die Blaudzun opnam met Amsterdam Sinfonietta, die ook al samenwerkten met Rufus Wainwright en Jonathan Jeremiah. Zo brengt Johannes Heavy Flowers, We Both Know en Elephants enkel met de ondersteuning van die warme strijkers en dat op zich klinkt al zo intens mooi dat je daarvoor alleen al dit dubbelalbum zou kopen.

Een live-versie van Midnight Room (afkomstig van het tweede Blaudzun-album Seadrift Soundmachine) staat op deze plaat. Blaudzun zingt er samen met de Noorse zangerers Ane Brun in een opname uit 2012 op Lowlands. Brun verzorgt enkel de backings, en is niet echt een grote meerwaarde.

Verder staan er op de plaat nog mooie live-versies van Solar en Le Chant de Cigales, opgenomen in het Paard Van Troje in Den Haag. Sigmond begeleidt zichzelf op ukelele tijdnes een intieme versie van Wolf’s Behind The Glass (ook afkomstig van Seadrift Soundmachine) dat werd opgenomen voor het programma Vrije Geluiden. Om de Belgische fans gelukkig te maken staan er ook twee songs op het album uit een live registratie in de Ancienne Belgique (2014). Tijdens Who Took The Wheel en Flame On My Head klinkt een Belgisch publiek.

Heavy Flowers is een topplaat en op deze speciale editie op vinyl krijg je er wat mooie extraatjes bij. Blaudzun klinkt live even overtuigend als in de studio en de opnames met Amsterdam Sinfonietta zijn echt wel prachtig. Een mooi uniek dubbelalbum dus met één plaat in goud geperst en de andere in appelblauwzeegroen. Wat wil een mens nog meer?

FACEBOOKINSTAGRAMSPOTIFY