Home ReviewsAlbum Reviews BAT EYES – S/T (PIAS)

BAT EYES – S/T (PIAS)

Zanger, gitarist en songschrijver Koen Wijnant heeft zijn liefde voor melodische alternatieve pop nooit onder stoelen of banken gestoken. In het verleden was hij frontman van Arquettes waarmee hij ook al aanstekelijke songs maakte in de lijn van Big Star, The Posies, Nada Surf en Teenage Fanclub. Nadat de Arquettes er een punt achter hadden gezet, kon Wijnant niet bij de pakken blijven zitten. Hij bleef demo’s maken die pas in 2019 afgewerkt werden toen Bat Eyes echt vorm kreeg met Luna De Bruyne op bas en backings, Tomas Serien op drums en een jaar later met Birger Ameys op gitaar. In november verscheen de naamloze debuutep met vier prachtige nummers die het etiket kwaliteitspop verdienen.

© Bat Eyes

Nu al krijgen we het debuutalbum dat net zoals de ep geen titel kreeg. Het viertal brengt tien ijzersterke songs, die eigenlijk allemaal perfecte radiosingles zouden kunnen zijn. Toen we de ep in handen kregen begrepen we niet waarom de prachtige single You’re The Breeze er niet op stond. Bat Eyes heeft dit echter meer dan goed gemaakt door die parel op het album te zetten. Het is zelfs het openingsnummer van deze schitterende plaat.

Wijnant heeft de gave om van elke song een catchy meezinger te maken waar je instant vrolijk van wordt. Het is dan ook een album met een zalige, zomerse vibe. Maar we zijn er zeker van dat de songs van dit album in elk jaargetijde perfect klinken en zeker de zon zullen laten schijnen.

Terwijl we met de ep al een mooi voorproefje kregen van wat Bat Eyes allemaal kan maken, bevestigen ze hun status met deze voortreffelijke plaat.

Ook live is Bat Eyes een band die je moet gezien hebben. Je kan het viertal aan het werk zien op:

17/09 – Aftap Festival, Zwijndrecht