Home ReviewsAlbum Reviews ANTLER RECORDS: EARLY YEARS VOLUME 1 – Various Artists (Antler Records/Starman Records)

ANTLER RECORDS: EARLY YEARS VOLUME 1 – Various Artists (Antler Records/Starman Records)

We gaan zeker niet zeggen dat in de jaren ’80 alles beter was, in die tijd moest je als muziekliefhebber echt op zoek gaan naar de parels uit de underground van de postpunk, cold- en new wave en electronic body music. Op de nationale radio en televisie werden deze genres zo goed als gemeden en je moest al geluk hebben om een vrije radiozender te ontvangen die buiten de lijntjes kleurde om daar nieuwe dingen op te pikken. Ook de doorsnee geschreven pers haalde zijn neus op voor alles wat afweek van de commerciële muzak en van internet was nog geen sprake. In eigen land waren er toen veel artiesten die vielen voor de nieuwe genres. Roland Beelen was er één van, eerst met Kleo Records en later kwam Maurice Engelen erbij en werd het Antler Records.

© Antler Records

Het duo bracht tal van newwaveklassiekers uit en het was ook één van de eerste labels die newbeatplaten uitbracht (toen onder Antler-Subway Records). Vanaf 1995 werkte het label samen met EMI en verschoof de focus meer naar de danswereld met acts zoals 2 Fabiola, Kate Ryan, Milk Inc, Lasgo, Praga Khan, Lords Of Acid en Leopold 3. In 2005 kreeg Beelen een zwaar ongeval en hij trok zich terug uit het muziekwereldje, Engelen verlegde stilaan zijn focus naar Praga Khan en Lords Of Acid.

Na het verdwijnen van EMI Records werd alles van Antler onder de mat geveegd en gingen de archieven verloren. Na wat omzwerving kwam de catalogus bij Warner Music terecht. Starman Records verwierf in 2022 de rechten om de naam Antler en Antler-Subway opnieuw te gebruiken en het meer dan 40 jaar oude label nieuw leven in te blazen. We kregen sindsdien al het dubbelalbum van Siglo XX dat terug op vinyl verscheen en nu worden ook twee compilaties (enkel op vinyl) uitgebracht met de meest zeldzame en lang verloren gewaande tracks uit de prille Antler periode. De platen werden samengesteld door Lieven De Ridder van Walhalla Records.

2024 begint dus met de uitgave van de eerste Antler verzamelaar. Het album opent met een bijzondere samenwerking tussen Luc Van Acker en dichter Didi De Paris uit 1981 (uit de No Big Buisness verzamelaar) waarop Van Acker zich uitleeft op gitaar, een bas sequence en een monotone drumcomputer terwijl Didi het Onze Vader op een unieke manier declameert. Daarna krijgen we Obsession van Siglo XX dat origineel terug te vinden was op de cassette Straatlawaaiproducties uit 1981 en waarin de band pure, rauwe postpunk brengt. We blijven in Limburg met Suspects met het naar Joy Division ruikende Misery.

Het Brugse Fizik heeft slechts twee singles uitgebracht, op deze compilatie staat de eerste single Next To Me waarin het trio pure rock brengt met een punky vibe. Neue Sachlichkeit bracht slecht één single uit en zowel de a-kant als de b-kant staan op deze plaat.

Ice is postpunk met funk vibe in de stijl van Shriekback en Painless Rage is dan weer ijzersterke postpunk. The Motives waren de eerste band die een single uitbrachten op Cleo Records, maar hier vind je het gedreven nummer Whatever dat origineel stond op de verzamelaar Fons Vermist In Bergbos. Dan gaan we naar de Leuvense band The Singles (met Ben Crabbé achter de drums) die new wave, funk en ska mixen in het aanstekelijke The Last Dance.

EXQ’S was een vijftal uit het Leuvense dat met deze Obscurity even groovy klinkt als Allez Allez. The Neon Judgement mag natuurlijk ook niet ontbreken op deze plaat. Dirk Da Davo en TB Frank brachten hun debuutsingle Factroy Walk uit op Antler Records en op de b-kant stond het furieuze Sweet Revenge dat volledig in de lijn ligt van al hun straffe oudere werk. We blijven in Leuven hangen met nog twee nummers uit de No Big Business verzamelaar. Men2nd met de electrowave van The Healer en de postpunkers van Sovjet War met het snedige The Nuthouse.

Antler Early Years Volume 1 is een compilatie vol ijzersterke songs die heel dringend van onder het stof moesten gehaald worden. Dit is allemaal uniek materiaal dat zo goed als onvindbaar is of je moet er veel geld voor neerleggen om de originele platen te kopen. Heel straf materiaal dus dat zeker meer aandacht verdient. We kijken dan ook met hoge verwachtingen uit naar volume 2.

FacebookBandcamp