Home ReviewsAlbum Reviews ANDY SHAUF – Norm

ANDY SHAUF – Norm

Voor zijn achtste soloplaat vond Andy Shauf inspiratie tijdens het bekijken van een film van David Lynch. En wel toen hij een zeven minuten durend shot zag van een sleutel op een tafel. Hij vond dat geniaal; tot hij merkte dat zijn browser was gecrasht en het filmbeeld bevroren. Maar die verwondering van dát moment, wilde hij met Norm opnieuw creëren. Daarom liet hij opzettelijk open plekken waardoor de luisteraar het verhaal en de betekenis zelf kan vinden.

©Andy Shauf

Norm is een conceptalbum ontstaan uit losstaande songs waarvan Shauf de teksten veranderde totdat ze in het Norm universum pasten. Daarna stuurde hij de teksten door naar zijn vriend Nicholas Olson, die het algemene verhaal interpreteerde zoals Andy het begreep. Ze herhaalden dit proces een paar keer totdat Shauf voelde dat de botten van het verhaal dicht genoeg bij de oppervlakte lagen om opgegraven te worden door iedereen die wilde zoeken.

Shauf schreef, speelde, zong en nam het hele album alleen op. Neal Pogue (Outkast, Jeanelle Monae…) stond in voor de mix. Al schreef Andy alle songs zelf, toch bestaat de “cast” van Norm uit vier personages. Blijkbaar staan er op het tekstblad discrete aanwijzingen om te weten wie op dat moment te horen is.

En dan is er natuurlijk nog het muzikale aspect van de plaat. We horen weinig verandering tegenover de voorgaande platen van van de Canadese singer-songwriter. Shauf pakt opnieuw uit met twaalf prachtige pareltjes die schitteren in hun eenvoud en puurheid. De gitaar blijft centraal staan maar deze keer werkte hij op een basis van synthesizer en piano. Het klankenpalet klinkt breder en alle componenten werden samen versmolten tot een mooie, bonte verzameling.

We zijn benieuwd of dit album live net zo mooi zal binnenkomen. Op vrijdag 26 mei stelt Andy Shauf Norm voor in De Roma in Antwerpen, dat concert staat al een tijdje op onze agenda en bij het beluisteren van deze plaat kijken we daar nog meer naar uit.

Facebook Instagram