Home ReviewsAlbum Reviews ALPACAS COLLECTIVE – Seven Wisdoms of Plutonia (Catalpas Records)

ALPACAS COLLECTIVE – Seven Wisdoms of Plutonia (Catalpas Records)

Nieuwe Belgische bands ontdekken, daar draait het voor een groot stuk om bij Luminous Dash en daarmee onderscheiden we ons ook van de vele andere muziekblogs aan het Belgische digitale firmament. Alpacas Collective is zo’n nieuwe ontdekking voor ons. Een band bestaande uit negen personen van de mannelijke ‘geslachtelijkheid’, gedomicilieerd in de streek rond Brussel en Leuven. Niet dat de band zo nieuw is eigenlijk, integendeel zelfs, ze zijn al bezig sinds 2006, ondergingen sindsdien heel wat bezettingswissels, maar bleven tot nu toe flink onder de radar.

Bekend, bij sommigen, om hun geweldige podiumprésence (onder de naam Alpacas), een podium dat ze al deelden met onder andere The Budos Band, Lefties Soul Connection, Cody Chesnutt, Quantic Soul Orchestra, The Poets and Rhythm en Mulatu Astatke. Funky en jazzy, aangekruid met Zuiderse klanken, afrobeat en andere invloeden uit de niet-Westerse muziek.

Artwork door LM Lambrechts

Stan Hennes over het ontstaan van de bandnaam: “We zijn heel slecht in het verzinnen van namen en titels. De kersverse vaders in de band grapten dat we ‘oude peekes’ aan het worden waren. Van ‘oude peekes’ ging het naar ‘ouw paikkes’ (op zijn Leuvens) en zo naar ‘Alpacas’ met een knipoog naar onze afro’s en de gelijkenis met de haargroei van alpacas. N.a.v. de release van de plaat en de samenwerking met tal van andere muzikanten (er werkten in totaal 15 muzikanten mee aan het album, red.) veranderden we de bandnaam in Alpacas Collective.”

Die plaat verscheen in april en kreeg de wat zweverige naam Seven Wisdoms of Plutonia. Stan legt uit waar die naam vandaan komt: “Inspiratie voor de sfeer en de titel van de plaat haalden we in eerste instantie uit het artwork dat de Leuvense kunstenaar Luis Lambrechts voor ons verzorgde. Het artwork was klaar voor we het gros van de tracks geschreven hadden. Een andere inspiratie komt uit het boek Plutonia van de Russische schrijver Vladimir Obruchev geschreven in 1924. Een science-fiction roman over een ondergrondse wereld met rivieren, meren, vulkanen, een eigen zonnestelsel, ‘monsterachtige’ dieren en een ‘primitief’ volk. Daarnaast is er ook nog de vette knipoog naar het werk en de filosofie van jazzicoon Sun Ra, denk daarbij aan het album Nubians of Plutonia.”

Op Seven Wisdoms of Plutonia (het album bevat ‘seven’ nummers) vertelt de band verhalen waarbij ze een muzikale taal gebruiken die refereert naar Afrikaanse tradities, overgoten met funky ritmes die dan weer ontleend zijn aan de Afrikaans-Amerikaanse diaspora. Wat dat betekent hoor je misschien het best in een nummer als Mehal Sefari waarin Miki Mac (The Blassics) in het Amhaars (een taal in Ethiopië) een verhaal vertelt over iemand die weigert een kant te kiezen. Een nummer over de oorlogszucht, hebzucht en dictatoriale macht van sommigen waarvan de ‘gewone’ mens het slachtoffer is. Of ook in The Chase waarin we zowaar elk moment een cameo van ‘The Godfather of Soul’ James Brown verwachten.

De muziek van Alpacas Collective doet wat denken aan een mengeling tussen Compro Oro, Cargo Mas en Echoes of Zoo. Dansbare muziek die afstapt van het Westerse muzikale paradigma’s en schaamteloos leentjebuur speelt in het zuiden.

Het album werd opgenomen, gemixt en geproducet door Frederik Kühn, de mastering was in handen van Frederik Dejongh van Jerboa Mastering. Wil je het album op vinyl dan moet je wachten tot in oktober.

FACEBOOK / BANDCAMP / INSTAGRAM