Home ReviewsAlbum Reviews 32 OHM – Figurants-Figuranten

32 OHM – Figurants-Figuranten

by Stefan Schemmann

Vervreemding. Escapisme. Fit blijven. Dat staat op de agenda van 32 Ohm. Jane Fonda help ons hier! Maar misschien is er geen betere manier om de jaren tachtig in drie woorden te beschrijven.

32 Ohm uit (Nederlands) Limburg laat horen hoe die jaren klonken. Neue Deutsche Welle, new wave, postpunk. Misschien ook en een beetje Italo Pop. Vamos a la Playa. Wat de muziek van 32 Ohm interessant maakt voor onze vrienden in zwarte shirts zijn natuurlijk de synthesizermelodieën. Maar ook het feit dat de zang van Guido Scholl erg doet denken aan die van Peter Murphy. We moeten hier echter meer denken aan het solowerk van de heer Murphy. Dit is meer pop dan Bauhaus gothic.

De eerste single PopgymnastikPopgymnastics nodigt je uit om gymnastische oefeningen te doen, maar vooral om te dansen met de D.A.F-sequenties. Na de stemsamples, die ons op de een of andere manier doen denken aan de nieuwe influencers op YouTube, brult Guido Scholl in het Duits zijn gezondheidstips de wereld in. Hier doet hij ons denken aan de originele Düsseldorfse punkers van Mittagspause. Hij lijkt zelf niet overtuigd van de gezondheidsrage en heeft spot en spot in zijn stem. Waarschijnlijk is hij geen fitnesspunk. Smiley!

Met het titelnummer Figurants- Figuranten gaat het verder in het Engels en hier in de intro speelt de italo pop mee, nietwaar? Maar als dit nummer in 1984 was uitgebracht, zou het de Thompson Twins van de eerste plaats in de hitlijsten hebben gestoten. Je kunt dit nummer stiekem in de eighties afspeellijst van je vrienden zetten zonder dat ze het merkt.

Maschinenstadt – Machinepolis is weer in het Duits gezongen, hoewel de titel klinkt als Kraftwerk, heeft het nummer met zijn EBM-sequenties en de rockende gitaar meer weg van Nitzer Ebb. Eind jaren tachtig, begin jaren negentig, toen Nitzer Ebb niet meer alleen op D. A.F. sequenties, maar ook weer elektrische gitaren bespeelde.

MMA Rooky – MMA Anfänger is misschien wel het nummer dat het meest rockt en de keyboards naar de achtergrond verbant. Fans van Iggy Pop kunnen hier ook beter luisteren. Traumschiff – Dreamboat klinkt alsof Peter Murphy op bezoek is bij OMD in de dagen van Messages en zijn gitarist meeneemt. Guido zingt hier weer in het Duits. Aan het einde van de track is er een Blue Monday reminiscentie, de drummachine mag kort voor het einde de bekende beats spelen. Het enige wat we hier missen is het basgitaarspel van Peter Hook. Maar die missen we sowieso altijd.

We kunnen er maar niet achter komen waarom het laatste nummer op de ep, Off the Grip – Abgeschaltet, ons doet denken aan Phil Oakey van Human League. Het zou de manier van zingen van de zanger kunnen zijn in combinatie met de achtergrondgeluiden.

In ieder geval denken we dat 32 Ohm in staat is om de hele jaren tachtig te spelen. Van voor naar achter. Met een speciale focus op de eerste helft van het decennium. Figurants – Figuranten is ook verkrijgbaar op vinyl. De oplage is gelimiteerd, er zijn alleen 200 stuks verkrijgbaar. Als je het originele jaren tachtig gevoel op vinyl wilt ervaren, moet je niet te lang wachten.

Facebook / Instagram