Home ReviewsAlbum Reviews ADJUNCT ENSEMBLE – Sovereign Bodies / Ritual Taxonomy (Diatribe)

ADJUNCT ENSEMBLE – Sovereign Bodies / Ritual Taxonomy (Diatribe)

Voor niet geoefende luisteraars in het meer experimentele, elektro-akoestische spectrum van de hedendaagse muziek zal het album van Adjunct Ensemble dat we hier al verschillende keren onze oren lieten passeren, een grote uitdaging betekenen. Het is het namelijk al voor oren die wel een en ander gewoon zijn.

Adjunct Ensemble is het project van de Ierse performer en componist Jamie Thompson. Deze veelzijdige durf het al is de helft van de avantpopcrooners Ex-Isles. Hij brengt technoplaten uit die hij zelf betitelt als “electro-acoustic rave entropy” en hij componeert avantgardewerk waarvoor hij tal van niet voor de hand liggende combinaties maakt. Artpop? Dat ook, als James Joys. Zeg nooit dat de man geen humor heeft.

Zijn rusteloosheid laat hem werk schrijven voor een koor, theaterproducties, installaties, opera en, hij doet het net zo goed, een punktrio of pure elektro-akoestiek. Voor zijn project Adjunct Ensemble lijkt hij de meeste van zijn interesses te hebben verzameld. Turntablist Mariam Rezaei, het jazzpunktrio Taupe, de opera-sopraan Amy Ni Fhearraigh en spoken word artieste Felicia Olusanya (Felispeaks) zijn maar een paar van de medewerkers aan dit omvangrijke werk, dat dan nog het eerste deel vormt van een geplande cyclus albums.

De partituren bestaan uit noten en afbeeldingen waarop iedereen verder mag improviseren. Niets ligt helemaal vast. Het moet gewoon organisch groeien en in elkaar passen tot het een intrigerend luisterspel wordt waarin de luisteraar voortdurend in verwondering valt. Denk ‘musique concrète’ doordrenkt met hiphopelementen, maatschappijkritische woorden in een waaier aan talen, samples en veldopnames die overal tussen worden gemonteerd als een soort collage.

Sovereign Bodies / Ritual Taxonomy is als een assemblage, een werk dat meerdere kunsttakken overstijgt. Dat wordt verder in de verf gezet door een set van vijf postkaarten die ook afzonderlijk van de geluidsdrager zijn te verkrijgen.

Enige minpuntje is de ietwat lange duur, twintig nummers, waardoor de aandacht wel eens dreigt te verslappen. Desalniettemin is dit een album dat zo rijk is aan ingrediënten dat we nog wel even bezig zullen zijn om het allemaal tot in detail te doorgronden.

ADJUNCT ENSEMBLE: WebsiteFacebook
DIATRIBE: WebsiteBandcamp