Home ReviewsAlbum Reviews ABOUT JAY – Circles (Eigen Beheer)

ABOUT JAY – Circles (Eigen Beheer)

Kim De Baere en Céline Herregods leerden elkaar kennen bij het vrouwenkoor Amaranthe uit Oudenaarde. Niet alleen qua samenzang hebben de dames elkaar gevonden, hun hechte band naast het podium zorgt ook voor een unieke blend. Ze startten About Jay op samen met Erwin Libbrecht (Kadril en Fanan Flad) op gitaar en brengen optredens met eigen nummers en covers. Na een tijdje werd Erwin vervangen door Benjamin De Baere (de broer van Kim) op gitaar en kreeg het trio versterking van Sofie Goedertier op viool wat About Jay een breder klankenpalet gaf.

(c) About Jay

Na een succesvolle crowdfunding campagne dook het viertal, samen met producer Joost Lambert, de Gentse Johnny Green Giant Studios in om hun debuut-ep Circles in te blikken. Daarop kan iedereen genieten van hun meerstemmige folkpop en nummers die gaan over liefde, uitbundige vreugde en groot en klein verdriet. Wij horen in de About Jay-sound echo’s van First Aid Kid, The Cranberries en The Sundays.

Van bij het openingsnummer Circles worden we meegevoerd in de sublieme samenzang van Kim en Céline. Benjamin en Sofie vullen de twee engelenstemmen subtiel aan met gitaar en viool. Whispering Flower begint als een mooie piano ballad waarin later de viool en gitaar het nummer iets meer kleur geven zodat deze knappe bloem mooi openbloeit.

In Red Wine And Capybaras komt het folky aspect van About Jay volledig tot zijn recht. We horen veel van het The Cranberries-geluid in deze song.

Ook in de mooie ballade At Sea horen we de folky invloeden. Het is echter vooral de magische samenzang die niemand onberoerd zal laten. Sleepwalker’s Dance is het eerste en tevens ook het enige iets meer uptempo nummer op de ep. Het nummer wordt subtiel opgebouwd met instrumenten die na elkaar invallen tot we een vol geheel krijgen. Come Back is weer een pareltje dat deze pakkende ep mooi afsluit.

About Jay heeft met deze knappe debuut-ep iets ijzersterks neergezet. Mooie arrangementen, geweldige samenzang en ontroerend pakkende nummers en dat allemaal op één ep. Wat wil een mens nog meer.

FACEBOOK