Home ReviewsAlbum Reviews A MOST ACCURSED – Magic Show (Sombre Soniks)

A MOST ACCURSED – Magic Show (Sombre Soniks)

by Serge Timmers

In de uitgebreide wereld van donkere en rituele ambient is Sombre Soniks een van de labels om in het oog te houden. Al verschillende jaren brengt dit label het ene na de andere experimentele album uit. Sommigen zijn aardedonker, andere zijn aangenaam kabbelende geluidswerken en nog andere hebben als doel de luisteraar stevig pijn te doen.

Kevin, de labelbaas, laat zijn bands ook behoorlijk vrij in was ze doen, waardoor een enorme variatie aan muziek ontstaat. Door die absolute vrijheid kunnen acts ook vrij experimenteren en evolueren.

Een van de vaste klanten bij Sombre Soniks is het Tsjechische A Most Accursed. Dit man/vrouw duo heeft, zowel onder deze naam als onder de naam Druhá Smrt heel wat mooie dingen afgeleverd. Ook dit duo geniet van de vrijheid om zich te blijven ontwikkelen. Waar Druhá Smrt vooral intense dark ambient creëert, haalt hun alter-ego de gitaren boven. Magic Show is dan ook eerder te categoriseren als funeral doom of drone doom, maar uiteraard mag dat de pret (ahum) niet drukken. Dit album is duister, intense, experimenteel en heavy, een knappe stap in de evolutie van A Most Accursed.

Drie tracks, een half uur muziek, dat geeft een gemiddelde van tien minuten per nummer. In die tien minuten komen heel wat mogelijk invloeden bovendrijven, van Sephiroth tot Jesu en van Raison D’Etre tot Nadja. De nummers kabbelen traag verder, steunend op logge drums, zware gitaren en dromerige synths. Vooral opener DisContinuity is er eentje om van te genieten. Het is verrassend heavy voor deze Tsjechen. Empty Temple lijdt misschien een beetje onder zijn eigen experimentele karakter maar afsluiter Prestige is dan weer een uitstekende industrial funeral doom track.

Kortom, een verrassende ep van dit duo, eentje dat graag zeer luid staat en zeker smaakt naar meer. Zal A Most Accursed ooit podia als Desertfest of Up In Smoke vullen? Geen flauw idee maar deze plaat zorgt alvast voor verwachtingen voor de toekomst.

Facebook