Home Grensverleggers Uitheems Geduister #99

Uitheems Geduister #99

by Nel Mertens
Artwork door Wesley Dewanckel
Facebook / Instagram

“Het licht denkt sneller te reizen dan eender wat, maar het heeft het zo mis. Hoe snel het licht ook reist, het zal altijd de duisternis ontmoeten, die er eerst was. Wachtend op het licht.” (vrij vertaald naar Terry Pratchett). Sneller dan het licht dus, het Uitheems Geduister van deze week, met nieuws van Motorama, Geometric Vision, Enadion, Echoberyl, Cabaret Voltaire, Nass Zuruck, Biomechanimal en Die Robot.

MOTORAMA
Sinds 2005 niet alleen in hun thuisland, maar ook in het buitenland vrij populair en in de stijl van Joy Division, brengt Motorama warme postpunk uit Rusland. Dat krijgen we ook met hun nieuwe single Today & Everyday te horen. Een vrij vrolijke klank met optimistische gitaarlijnen en een holwarme stem, die voor het melancholische sfeertje zorgt. Haal de melancholie weg en het had evengoed een popnummer kunnen zijn.

“Weeping willow by the river – Before the road – Every burden is a blessing – Does this seem wrong?”

Website / Facebook

GEOMETRIC VISION
“In my eyes I have the past, in my hands just the dust.” De Italiaanse deathrock-, synthwaveband Geometric Vision mijdt de toekomst heel even, hoewel ze dapper voort creëren. Voor velen van ons is de zomer een muzikale reis van het ene festival naar het volgende concert. 2020 had wat anders in petto en bracht ons een virus dat ons niet veel verder bracht dan ons eigen kot. Geometric Vision probeert te zalven en bracht deze week zijn live-album An Imagined Music Journey uit. Zeven tracks die ze onlangs op een livestreamconcert speelden, kan je vanaf nu dus in huis halen. Het nieuwe album is digitaal en op cd verkrijgbaar bij het label Swiss Dark Nights.

ENADION
Distorted gitaren, afgelijnde drumslagen en de bitterzoete woorden van de zangeres. Iets lieflijk rebels onder de nieuwe nummers deze week komt van de Griekse darkwaveband Enadion. Heel veel komen we niet te weten van Enadion, behalve dat hun – we veronderstellen eerste – ep Postback net uit is, waarop we het uitdagende Obsessed, donker geteister in Dirt en het postpunky Coming Home vinden, waarna we maar tot één conclusie komen: we houden van synths, maar wat ruig gitaarwerk heeft toch nog steeds onze voorkeur!

ECHOBERYL
We hadden het er enkele weken geleden al over: het nieuwe album van Echoberyl, het coldwaveduo uit Parijs. Adriano Iacoangeli en Cecilia Dassonneville maken sinds 2018 filmische nummers, geïnspireerd door klassieke newwavebands en Lynchachtige soundtracks.

Hun nieuwe album The Awakening Of A Mutant Girl is pas verschenen en beschrijven ze als een science fiction B-film zonder beelden. Een verhaal over marginalisering en hoop, over het overwinnen van persoonlijke angsten, het verlangen om te ontsnappen en een verklaring van het anders zijn. Elk nummer komt overeen met een hoofdstuk van het verhaal. Stap voor stap wordt een pad van bevrijding onthuld.

Het verhaal van een meisje dat een mutant van een andere planeet blijkt te zijn, wilde in het begin een metaforisch verhaal zijn. Maar tijdens de acht maanden dat aan het album werd gewerkt, besloten Iacoangeli en Dassonneville om een groot deel van de muziek – n.a.v. persoonlijke en dramatische gebeurtenissen op wereldvlak – te herwerken. Het resultaat werd iets dat heel anders is dan hun vorige werk: oprechter, elektronischer, eclectischer.

Donkere storytelling, in 12 nummers die we graag horen in onze veilige cocon, maar ons evengoed de voorlopig onbestaande dansvloer opjagen.

Website / Facebook / Bandcamp

CABARET VOLTAIRE
Deze heeft wellicht geen introductie nodig, of misschien net wel, want het is meer dan 20 jaar geleden dat hun laatste album verscheen. Cabaret Voltaire was vooral actief tussen 1973 en 1994 met Chris Watson tot 1981 en Stephen Mallinder tot 1994. Twintig jaar inactief dus tot – met Richard H. Kirk als het enige overgebleven lid – het optreden in 2014 op het Atonal-festival in Berlijn. Dat optreden werd de aanleiding voor een nieuw album.

Shadow Of Fear is de eerste release van Cabaret Voltaire met Kirk als enige lid van de originele band. “Het album was klaar op het moment dat alle gekte begon op te komen”, zegt Kirk. “Shadow Of Fear voelt als een vreemd passende titel. De huidige situatie had niet veel invloed op wat ik aan het doen was – alle vocale inhoud was al aanwezig voordat de paniek toesloeg – maar misschien vanwege mijn licht paranoïde aard, zijn er hints over dingen die gaande zijn. Misschien een beetje raar bij de huidige stand van zaken.”

Sindsdien kan je hem op festivals en concerten in heel Europa zien en gaf hij het toekomstige geluid Cabaret Voltaire vorm. “Ik ben begonnen met het ontwikkelen van tracks speciaal voor liveoptredens”, zegt hij. “Spullen die nogal gestript en grof waren. Elke keer dat ik een nieuwe plek zou bezoeken om op te treden, schreef ik iets nieuws.”

Uiteindelijk besloot hij toch zijn originele apparatuur te behouden. “Het maken van dit album deed me een beetje denken aan vroeger met Cabaret Voltaire, omdat er niet zoveel apparatuur was, dus je moest echt je fantasie gebruiken.”

We kregen alvast een eerste track als voorproefje: Vasto. Voor het album Shadow Of Fear moeten we nog wat geduld hebben, want dat verschijnt op 20/11/2020 bij het label Mute.

NASS ZURUCK
Duisternis uit Californië (VS), met sterke beats, uitgesproken synths en een old school postpunkgeluid. In Code Of Silence, de nieuwe track van het synth-/darkwave-/postpunkproject van YouthXattack – onder de naam Nass Zuruck – geen stilte, maar een schreeuw. Een schreeuw “omdat we niets zijn. Dit is de nieuwe brigade voor depressieve en gebroken harten. Voor de woede en voor de kinderen”, lezen we.

BIOMECHANIMAL
Enkele weken terug hoorden we de single Haksal (학살) van de Britse industrialformatie Biomechanimal. Sinds 2013 nemen ze ons mee in een furieuze mix van industrieel ontworpen klanken en moderne electronic dance music. Modulaire synths en midtempo bassen, heavy beats in een noisy geluidsmuur verwerkt, hoor je terug in hun nieuwe single Enter The Animal. Ongetwijfeld een sterk dansnummers waar ze vijf jaar aan werkten en dat al enkele keren live uitgetest werd. Op de single-editie vind je ook de Sirus en de C-Lekktor remix terug.

Bandcamp / Facebook / Instagram

DIE ROBOT
Die Robot is een alternatief Amerikaanse rock-, electro-, industrialproject. Ze brengen futurerock in een industrieel tijdperk. Begeesterend en romantisch, zit het geluid van Die Robot vol angst gevangen in de ziel van een wraakzuchtig roofdier.

Hun nieuwste single Fanatic speelden ze voor het eerst in het Planetarium voor wetenschap en industrie in Oregon (VS) in februari 2020. De opnames volgden in maart en april, in isolement, nadat covid-19 de wereld overnam en al hun optredens afgelaste.

Fanatic klinkt fijn, hoewel wij vooral electrorock horen met rauwe vocals, met weinig uitgesproken industrialkenmerken.

Website / Facebook / Bandcamp

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More