Waar schaduwen dansen op de maat van de stilte, ontvouwt zich een sonische sluier – zwaar als fluweel, scherp als glas. Het Uitheems Geduister, met nieuws van The Black Veils, Antipole, Paris Alexander, Dave Clarke, Stahlgeist, Fir Cone Children, Witchhands, Gulvøss, Rob Dust, Aesthetische, Aiming en Scarset Rebellion.
THE BLACK VEILS
De Italiaanse newwave-/ postpunk-/ shoegazeband The Black Veils schrijft sinds 2014 boze postpunknummers. Gregor Samsa (a.k.a. gregorsamsaestmort), Filippo Scalzo (Caron Dimonio), Mario d’Anelli (European Ghost) en Leonardo Cannatella (BeStrass, Leva) voegen er met Have You Seen Bunny Lake? nog eentje toe, als tweede warmmaker voor hun volgende album Gaslight.
De gejaagdheid klinkt opnieuw door – deze keer iets minder kwaad – in een uptempo ritme, stugge baslijn en vinnige vocalen. Toch werd de track sierlijk getooid met glinsterende gitaren en elektronische loops.
De glinstering van tranen, want het is een droevige postpunksong, als chant tegen gendergerelateerd geweld – psychisch en fysiek – en al het roofzuchtige gedrag dat voortkomt uit het uitbuiten van ongelijke machtsverhoudingen.
Have You Seen Bunny Lake? is de tweede single van het aankomende album Gaslight, dat in het najaar van 2025 uitkomt via Icy Cold Records.
ANTIPOLE, PARIS ALEXANDER & DAVE CLARKE
Antipole & Paris Alexander hebben zojuist een nieuwe versie van hun Sad Lover, Desolated uitgebracht. Niemand minder dan de ‘The Baron Of Techno’ ging ermee aan de slag. Het was de legendarische BBC-radiopresentator John Peel die deze titel toekende aan de Engelse electro-dj / -producer en radiopresentator Dave Clarke. De pionier van de electroscene en technolegende ging aan de slag met het nummer Sad Lover (Desolated), oorspronkelijk gereleased door Antipole (a.k.a. Karl Morten Dahl) en Paris Alexander begin dit jaar. Dat levert een remix op met opzwepende beats, een onweerstaanbare groove en die onmiskenbare Dave Clarke-sound. Perfect voor de dansvloer of luid door je koptelefoon.
Sad Lover, Desolated (Dave Clarke Remix) is digitaal verschenen.
Antipole / Paris Alexander / Dave Clark
STAHLGEIST
Hongarijes hardste EBM-product Stahlgeist keert terug met Justice. Een album met 13 nummers en zelfs 14 op de cd-versie. István Gazdag (Firstaid4souls / First Aid Tech) en zanger Tamás Bank (Workermunkas, Interzoneinc.) werkten drie jaar aan het album. Deze week kregen we de titeltrack te horen. Een oldschool sound die ijzersterk binnenkomt, met prikkelend tintelende, ijskoude stiltes en wervelende electro, waarop industrialscreams dreunen, als tegenpool voor de beats. Een aanrader voor fans van FRONT242 (1985-tijdperk), :Wumpscut:, de beginperiode van Andone of Nitzer Ebb. En zijn we dat niet allemaal?
Justice is digitaal beschikbaar en vind je vanaf 13 juni ook terug op het gelijknamige album, dat digitaal en op cd verschijnt via Alfa Matrix.
FIR CONE CHILDREN
Moeten we nog vertellen over Fir Cone Children? Uiteraard! Voor wie hen nog niet kent: het is het lo-fi dreampunkproject van de Berlijnse Alexander Leonard Donat (Whole, Vlimmer). Voor wie Fir Cone Children hier intussen al eerder opmerkte: er is een nieuwe video van Fir Cone Children! Swedish Shades verscheen vorige maand op Donats’ nieuwste album Gearshifting, dat vorige maand verscheen.
Swedish Shades vertelt het (voor een groot deel waargebeurde) verhaal over hoe het dragen van een zonnebril je manier van bewegen verandert. Er is veel te vertellen en te zien in 2 minuten, dus een driedubbel gesplitst scherm was precies genoeg.
Swedish Shades is één van de nummers van het Fir Cone Children-album Gearshifting.
WITCHHANDS
WitchHands is een Amerikaanse deathrock-/gothicrockband die sinds 2016 hun geluid vult met D-beat drums, door koor doordrenkte gitaren, teksten vol melancholische poëzie en oprechte woede. Oorspronkelijk werden ze geïnspireerd door de deathrock-/ (gothpunk)pioniers T.S.O.L., Killing Joke, Rudimentary Peni en .45 Grave. Ze zijn intussen geëvolueerd naar een meer melodieuze, heavy stijl die gothic rock en postpunk combineert en vergelijkingen oplevert met Samhain, The Cult, Atriarch en ’een boze Sisters of Mercy’.
De band bracht hun eerste album, A Voice and Nothing More, opnieuw uit met de huidige bezetting. Omdat dit zo verschillend klinkt van de originele plaat en het hier echt om een vernieuwd, heropgenomen editie, kreeg dit album de titel Vox Nihili. Sommige nummers, zoals Ozymandias, Mephisto en Derelict, zijn ‘opgepolijst’ en worden iets sneller gespeeld. Mephisto was slechts een demo toen het op het debuutalbum verscheen. Sommige nummers kregen nieuwe arrangementen, zoals Belie, Night Falls en de Wilson Pickett-cover van In The Midnight Hour. Andere nummers zijn dan weer bijna nieuwe nummers met een lichte verwantschap met hun tegenhangers uit 2018 – Sabastian, Demon’s en Darkness.
Het album wordt in de verf gezet door de titeltrack Vox Nihili en de intro Empty Voices, die speciaal voor de nieuwe release zijn gecomponeerd. Het meest opvallende is dat de band, naast de verschillende gitaristen op bas en gitaar, al een aantal jaren zonder keyboard zit. Geen enkel nummer op hun releases bevat dan ook voor het eerst synthesizers of toetsen.
“De tumultueuze tijden in de Verenigde Staten lijken al sinds de oprichting van de band een deel van ons geweten te zijn. Al ons werk draait om duistere, existentiële thema’s en het is een uiting van bewustzijn van de wereld en de moeilijke tijden. Er is horror en schoonheid. En het is de moeite waard om ervoor te vechten.” legt zanger Ryan Flint uit.
Vox Nihili is digitaal verschenen.
GULVØSS & ROB DUST
De nieuwe single van Gulvøss is er. Met hun tweede album, The Perfect Symphony, veroverde Sven Wittmiß met zijn solo-electroproject de harten van fans en vorig jaar ook de eerste plaats in de Duitse Electronic Webcharts (GEWC). Hij combineert de melancholie van eenzame Scandinavische landschappen met de pulserende energie van Berlijn, wat resulteert in een sonisch tapijt vol diepte en tijdloze schoonheid.
Rob Dust, Duitslands toonaangevende dark electro-remixer, heeft het nummer Lord Of The Game met zijn kenmerkende stijl omgetoverd tot een clubhit.
Lord Of The Game – Rob Dust Remix is digitaal verschenen. De originele track vind je ook terug op het album The Perfect Symphony.
AESTHETISCHE
Het Braziliaanse EBM-duo Aesthetische, het geesteskind van Gui Pires en Fab Viscardi, slaat terug met de ep Selling Fear. Verwacht hun kenmerkende mix van precisie-elektronica en rauwe intensiteit in zes messcherpe tracks. Puttend uit de nalatenschap van titanen zoals Front Line Assembly en Front 242 (het tijdperk van Tyranny For You), combineert het duo rauwe industriële texturen met melodieuze EBM-grooves! Messcherpe beats nemen ons alvast mee die dansvloer op.
Selling Fear is digitaal verschenen via Alfa Matrix.
AIMING
Is het weekend al voorbij? In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, kan volgende week niet alleen beginnen met de gebruikelijke terugkeer naar het werk, maar ook met nieuw uitgebrachte muziek. En daarvoor zorgt ook de in York gevestigde shoegaze-/ postpunkformatie Aiming, verrassende nieuwe single.
“We can convince ourselves
Oh you’re far away
With cemetery eyes
(It’s just the weight of all the noise)
We’ll try and sell with confidence”
Slechts drie maanden na hun veelgeprezen debuut-ep The Legend keert het trio terug met Sell With Confidence, dat een donkerdere, tragere kant onthult, perfect voor deze schijnbaar apocalyptische tijden. Voor iedereen die zowel van dromerige vocalen als van dreunende gitaren die verdrinken in feedback houdt. Als je DIIV leuk vond in hun Deceiver-tijd, ben je hier aan het juiste adres!
Sell With Confidence is digitaal verschenen bij Blackjack Illuminist Records.
SCARSET
SCARSET REBELLION
De toekomst ziet er niet rooskleurig uit. Hij is verroest, vervormd en schreeuwt door verwrongen paden…
Scarset Rebellion is een Frans extreem metalduo, gevormd door Evil Scar (gitaar, compositie, mix) en Kaos (zang, frontman). Oude vrienden en voormalige bandleden in death, punk en hardcore, kwamen na 20 jaar weer bij elkaar om death metal, grind, prog, industrial en synthwave te combineren tot een uniek geluid. Hun muziek is een uitlaatklep, een rauwe energie die getransformeerd moet worden in plaats van losgelaten in de leegte.
Ze werken op afstand tussen Bayonne en Bordeaux en hebben net hun debuutalbum Flesh Against The Void uit, waarmee ze hun extreme metalsound laten horen, waarin de agressie van death/thrash botst met de mechanische onderdrukking van industrial metal en donkere elektronische elementen.
Stel je de mechanische agressie van Godflesh voor, de scherpe grooves van Prong en de dystopische intensiteit van Fear Factory, doordrenkt met de griezelige puls van synthwave. Ergens tussen de woede van extreme metal en de spookachtige echo’s van elektronische sferen, is dit album een soundtrack voor instortende systemen, digitale spoken en de spanning tussen verleden en toekomst.
Met verpletterende riffs, industriële beats en onheilspellende synthlagen dompelt het album ons onder in een retrofuturistische nachtmerrie. “Voor degenen die weigeren het zwijgen opgelegd te worden. Voor degenen die met de machine schreeuwen.”
Flesh Against The Void is digitaal en op cd verschenen.