Stilte omhelst de duisternis. Een koude greep op onze ziel. Schaduwen dansen, fluisterend, vertellen verhalen die niemand wil. De passende muziek die iedereen in duisternis wél wil, vind je ook deze zondag in het Uitheems Geduister, met nieuws van GW Childs IV, Odyssey Moth, A Day In Venice, Bill Leeb, Melting Rust Opera, Neon Insect, Pas Musique, Bizarrekult en Thefricolix.
GW CHILDS IV
Alle kleuren van de regenboog, maar dan donker. Het electropopproject GW Childs IV gaat met 10 tracks op hun nieuwe album Spectrum van goud, langs oranje, rood, paars… tot zilver.
“Ik zie muziek in kleuren. Dat is altijd zo geweest, waardoor het moeilijk is om me op iets anders dan muziek te concentreren. Als ik mijn ogen sluit, balloneren de kleuren en vormen ze lichtpatronen, die meebewegen met de muziek en me bedwelmen. In 2018 kreeg ik een harde klap. Ik moest mijn perspectief snel veranderen omdat mensen op mij vertrouwden en depressie geen optie was. Ik schreef Green in een wanhopige poging om geluk te brengen in een wereld die zijn kleur verliest. Terwijl ik mijn leven opnieuw opbouwde, schreef ik Blue om een beter perspectief te vinden, waarbij ik muziek als medicijn gebruikte. Toen kwam Silver, een weerspiegeling van mijn leeftijd en mijn kinderen, toen 3 en 6, die mee begonnen te doen. Ze houden van kleuren, en we begonnen samen te creëren en op te nemen”, legt de artiest uit.
En dat bracht GW Childs IV in 2024 tot het Spectrum-album waarin het volledige kleurenpalet werd vastgelegd. Elk liedje is een kleur, elke kleur een stemming. “Een kostbaar moment in mijn leven en dat van mijn kinderen. Deze liedjes maken deel uit van mijn familie en het voelt goed om ze nu te delen. De wereld is gek en we hebben allemaal een beetje licht nodig”, klinkt het.
Spectrum is digitaal verschenen.
ODYSSEY MOTH
De darkelectroband Odyssey Moth is een concept van Robert Andrew Bowman. Het is een elektronisch gedreven, alternatief postpunkproject dat een autobiografisch fantasieverhaal volgt. Robert is ook een van de oprichters van het veelgeprezen darkwaveduo Randolph’s Grin. Hij bracht reeds drie releases uit en heeft er vijf in postproductie. Later dit jaar zal hij ook live op de podia te vinden zijn, samen met toetsenist John Highberg en gitarist Stefan Carr.
Deze week onthulde hij zijn nieuwste ep Shattered. Het is een dubbele singlerelease geworden met de tracks Angry Girl en Broken And Burned. Deze zal je binnenkort ook terugvinden op het aankomende album.
Angry Girl is een nummer over de frustraties en de cynische acceptatie van een relatie die uiteenvalt. De stuwende hartslag en het gezeur van de synths weerspiegelen de emoties die samenvallen met de frustratie en ernst van de negativiteit die steeds aangroeit.
Broken And Burned baadt thematisch in dezelfde sfeer, want gaat over de pijn die je voelt als je uit een relatie wordt geduwd, verbrand, en geblokkeerd wordt. Je mag zelfs geen deel uitmaken van de geboorte van een kind na een echtscheiding tijdens de zwangerschap. De relatie brandt tot as terwijl er een kind als een Phoenix uit geboren wordt.
Met twee hartverscheurende tracks laat Odyssey Moth met Shattered donkere synths, stuwende beats en snijdende zang horen. Mysterieus en bitter…
Shattered is digitaal verschenen.
A DAY IN VENICE
De Italiaanse schilder, dichter en muziekproducent Andrej Kralj, wiens naam ons beter bekend is onder zijn alias A Day in Venice, liet de laatste weken regelmatig van zich horen met nieuwe singles, die nu resulteren in het uitbrengen van zijn nieuwe, ijzersterke album A Man Without a Name.
Een album waarbij we de stijl kunnen omschrijven als een blend van alternatieve rock, artpunk, dreamrock en darkwave. Donkerromantisch fluistert hij ons toe in 9 nummers. We horen een heuse evolutie in sound, als we terugdenken aan zijn doommetal debuutalbum, tot deze rocksound vol shoegaze- en postpunkelementen.
A Man Without A Name bevat een mix van singles die dit jaar zijn uitgebracht en gloednieuwe nummers die een dynamisch en innovatief boeiend geluid laten horen, met emotionele soundscapes. Voor die sound is Andrej Kralj (muziek, teksten, alle instrumenten, productie) niet alleen verantwoordelijk, want hij werd voor dit album bijgestaan door Amanda Palomino (zang), Mariana Leon (zang) en Marjan Milič (gitaarlicks op de outro’s van How Blind, Night Owl en Tendencies).
Wie een donkerdere versie van Smashing Pumpkins, Cranberries, Slowdive en Yeah Yeah Yeahs willen horen, zullen dit nieuwe A Day In Venice-album weten te smaken!
A Man Without A Name is digitaal verschenen.
Facebook / Instagram / Spotify / Bandcamp
BILL LEEB
Zegt de naam Bill Leeb je niet meteen iets? Even kaderen: nadat hij begon bij Skinny Puppy, vertrok Leeb om Front Line Assembly op te richten en later Delerium. Een ware electro-/ industriallegende dus… Hij tekende onlangs bij Metropolis Records, die zijn solodebuutplaat Model Kollapse binnenkort zal uitbrengen, waarop de kneepjes van kunstmatige intelligentie en het voortbestaan van de mensheid worden onderzocht.
In afwachting daarvan krijgen we alvast zijn eerste single Terror Forms, waarvoor Leeb samenwerkte met Shannon Hemmett van Actors en Leathers.
Robotisch mechanistisch klinken de tintelende synths, onder een nevel van zachte soundscapes, waartegen Leeb de vocalen duisterruw laat fluisteren. Zacht indringende industrial, met erg dansbare passages… Uitkijken naar dat album!
Terror Forms is digitaal beschikbaar en verschijnt op 14/9 op het album Model Kollapse via Metropolis Records. Voorbestellen kan reeds.
Instagram / Facebook / Bandcamp
MELTING RUST OPERA
Theatraal en met de nodige dramatiek, lanceerde het Duitse avantgarde-, noisepunkproject Melting Rust Opera hun nieuwe single Nothing Can Stop Me Now. In alle eenvoud, maar strak staccato gespeeld, klinken enkele pianoakkoorden repetitief doorheen de track. Strak en sober, maar piano blijft vaak iets lieflijks hebben. Tot de rauwemotionele – van woeligheid, wanhoop, woede… – doordrongen spoken words klinken. Een bizar opgebouwde track, die eerder verhalend en filmisch is.
Nothing Can Stop Me Now is digitaal verschenen via Dark Daze Label, het label van de legendarische Carlos Perón (oprichtend lid van Yello), die ook het masteren op zich nam.
NEON INSECT
De Duitse electro-/ industralband Neon Insect heeft zojuist hun langverwachte album Liberty Flowers onthuld.
Met het album werpt de band licht op verschillende aspecten van het leven in Nieuw-Moskou, in tijden waarin de onrust langzaam tot rust komt, ook al wordt er alles aan gedaan om de burgers te onderdrukken. Het steeds terugkerende concept in de muziek van Neon Insect gaat over de enige bewoonbare plek in Noord-Amerika. Het is een dystopische versie van New York in een alternatieve tijdlijn, die dient als experimentele speeltuin voor implantaten, cyborgs en indoctrinatie. Haal je fantasy / sci-fi-kantje dus maar even boven!
Maar ook sonisch nemen ze ons mee op reis uiteraard, waarbij geluiden klinken alsof ze rechtstreeks uit een dystopische nachtclub komen, gecombineerd met analoge waanzin. De rauwheid van de ‘ouderwetse’ electro-industrial uit het begin van de jaren negentig krijgt een nieuw leven, als een liefdesbrief aan dit muziektijdperk.
Liberty Flowers is digitaal, op cd en op tape verschenen.
PAS MUSIQUE
Pas Musique werd in 1995 opgericht door Robert L. Pepper en staat bekend om zijn rauwe energie van industrial electro met – soms kakofonische – maar opwindende soundscapes. Daarmee tart hij al zo’n 29 jaar de definitie, door elektronische en experimentele geluiden te vermengen met een vleugje krautrock tot pulserende hypnose.
Net verscheen het album Come Follow Me, waarop Pepper de elektronische dissonantie ten volle laat horen. Tegelijk brengt hij met deze zeven nummers een eerbetoon aan wijlen Fad Gadget (Frank Tovey).
Come Follow Me is digitaal verschenen bij Alrealon Musique.
BIZARREKULT
Voordat multi-instrumentalist Roman V. zijn weg naar de muziek vond, was hij dichter. Van kinds af aan vond Roman een uitlaatklep in het schrijven en in 2006 creëerde hij Bizarrekult als auditieve begeleiding bij zijn verbale expressies. “BIizarrekult was vanaf het begin een zoektocht naar identiteit en een filosofische zoektocht naar antwoorden op de vragen die de geest dag en nacht bezighouden”, legt Roman uit.
We kunnen de post metalhead vanaf nu ook als ‘muzikale herkauwer’ benoemen. Maar zonder negativiteit, weliswaar, want hij bracht een knappe remake van het Depeche Mode-nummer Useless uit, als een aangrijpende demonstratie van veerkracht te midden van de tumult van het leven.
Deze versie zit met zijn wortels diep verankerd in de melancholische landschappen van Siberië en Noorwegen en uit daarmee diepgaande emoties. Een nummer om troost te vinden in de serene omhelzing van melodieuze, doch hardrauwe, melancholie…
Useless is digitaal verschenen bij Seasons Of Mist.
THEFRICOLIX
Thefricolix is het soloproject van Massiv In Mensch– zanger en dj Daniel Logemann. Experimentele elektronische Atari-popgeluiden ontmoeten pakkende synth-hooks, gegarneerd met charmante retro-chiptune en breakbeatgeluiden. Na het succes van de covers Lichtermeer en In the Dutch Mountains van The Nits, volgt er eentje met IKEA-nostalgie: Im Bällebad. Verwacht je aan een kleurrijk bubbelend, pulserend popnummer uit de jaren 80 met een goed humeurgarantie!