Brutale aanvallen en barstende bommen… waarom houdt de wereld dat niet beperkt tot het muzikale? Het Uitheems Geduister van deze week kan dit geweld nooit verzachten. Deze week nieuwe ontdekkingen van Dawn Of Ashes, Ludovico Technique, SINthetik Messiah, The Somnambulist, Suicide Queen, Dreariness, Bells Of Soul en Klammer.
DAWN OF ASHES
Het begin van het einde? Niet voor Dawn Of Ashes, want hun nieuwe album komt er aan en daaruit presenteert de industrial metalband uit L.A. hun brutale titeltrack Scars of the Broken. Het is de derde single uit de nieuwe plaat en die ligt inhoudelijk in dezelfde lijn van thema’s als depressie en mentaal lijden.
“Deze titeltrack is opgedragen aan degenen die zich beschadigd voelen of gevoelige kwesties hebben meegemaakt, die het moeilijk maken voor hen om vooruit te komen in het leven. Soms voelt het alsof je alleen bent of dat anderen het niet begrijpen. Het is een worsteling om problemen los te laten. Dit zijn de littekens van de gebrokenen. Je draagt het als een herinnering aan wat je hebt meegemaakt. In werkelijkheid zijn de littekens oorlogswonden, gewoon bewijzen dat we allemaal overlevenden zijn en alles in het leven aankunnen”, legt bezieler Kristof Bathory uit.
Het nummer herinnert ons – met een donker zwevend, pulserend gefluister – aan klassieke industrial- en EBM-reuzen als Nitzer Ebb en Godflesh.
Het album Scars of the Broken verschijnt op 18/3 digitaal en op cd bij Artoffact Records en kan je al voorbestellen.
LUDOVICO TECHNIQUE
“You don’t see things how they are. You see them how you are.”
Of hoe ons eigen egocentrische dromen ons in een wereld tussen licht en duisternis, tussen het bewuste en het onbewuste brengt, op de tonen van het nieuwe nummer van Ludovico Technique.
Geen ¾ maat in Dreaming, want antiritmes en haakse drumslagen dagen ons de sleur uit. De zang van Ben V. klinkt als uit een sombere, verre toekomst en geeft het alternatieve gothmetal-geluid deze keer ook een licht dromerige altrocksound mee. Dream on in darkness, my dears.
Facebook / Website / Streamingplatforms
SINTHETIK MESSIAH
De industrial bas-artiest Bug Gigabyte is terug met en nieuwe ep van zijn project SINthetik Messiah. Met de 3 tracks op Xenocide zet hij het afsterven van een planeet met al zijn leven in de kijker.
“In de diepten van het multiversum sterven elke drie seconden een planeet en zijn bewoners uit. Xenocide gaat over één van deze planeten. Kunstmatig intelligente wezens hebben in het geheim nanobots geïntegreerd in het bloed van een humanoïde soort. Door in het kwantumrijk te opereren, kunnen de mensachtigen het niet detecteren vanwege hun gebrek aan wetenschappelijke vooruitgang. Eén gedachte, één woord is voldoende om de planeet weg te vagen van het bestaan. Hun kunstmatige meesters hebben echter iets anders in gedachten en het speelt zich af zoals ze het hebben ontworpen”, legt de ‘sinthetische messias’ uit.
Daarnaast brengt het ook poppy dansritmes en elektronica ingebed in brute industrial kaders en somber rauw, koude vocalen!
Xenocide is digitaal verschenen.
THE SOMNAMBULIST
Het in Berlijn gevestigde muziekcollectief The Somnambulist creëerde 4 albums. Daarvan wordt hun debuutalbum Moda Borderline (2010) digitaal heruitgebracht. En dat debuut werd toen met lof onthaald als een boeiend, subtiel album met grote elegantie. Dat geldt nog steeds. Ook nu nog ervaren we dit album als origineel en vooruitstrevend.
Daarnaast zijn er ook 5 nooit eerder verschenen livetracks, die op de nieuwe ep Live Im B.L.O. terug te vinden zijn. Deze nummers werden opgenomen tijdens een optreden in de B.L.O. Ateliers in Berlijn op 8 juni 2018 en laat nummers van zowel Moda Borderline als het dubbelalbum Quantum Porn (2017) horen.
Moda Borderline en Live Im B.L.O. zijn digitaal verschenen.
SUICIDE QUEEN
Suicide Queen blijkt één van de meest provocerende opkomende artiesten van 2022 te zijn. Met hun compromisloze industrialsound houden ze de fakkel van bands als Ministry en Skinny Puppy brandend. Met Kay Dolores (zang, programmering, gitaar), Tony Havoc (drums) en Scarr Kevorkian (toetsen) zetten hun sound neer in volle duisternis, maar komen ook uit de schaduw om te verleiden.
Met hun nieuwe single She Haunts You leveren ze alvast opnieuw een stampende beat, verschroeiend melodieuze elektronica en rauwe zang!
She Haunts You is digitaal verschenen.
DREARINESS
Dreariness sleurt je mee in hun decadente universum van depressieve black metal, violente postmetal en melancholische shoegaze. De Italiaanse band klinkt als een hart dat trilt van pijn.
Skin is het eerste nummer uit hun aankomende album Before We Vanish.
The sun injures the eyes. The heat drains the tongue.
Red eyes full of emptiness. The emptiness around burning.
Dry skin, arid, falling to the ground like snow.
Instrumentaal is dit helemaal ons ding. De female screaming vocals klinken net iets te indringend agressief voor onze oren.
Het album Before We Vanish verschijnt op 15/4 en kan je reeds voorbestellen.
BELLS OF SOUL
Uit Brazilië ontdekten we opnieuw iets verrassends: Bells Of Soul, het gothic, dark ambient soloproject van Sânian. “Het was in 2003 dat de bladeren door de nachtelijke lucht zwierven, kloppend op de poorten die een ticket gaven voor het mysterieuze gevoel van de nacht. De eigen zon vierde de komst van de maan; de nacht voelde de kus van de schemering en deze mutatie kreeg onvoorstelbare geheimen. Sindsdien gaan de klokken rinkelen.”
Meeslepend, met een melancholie van een gebrokene in zijn stem en treurende ritmes in het donkertrage instrumentale plaatje dat er achter zit. Bittere romantiek…
De man blijkt al een heel portfolio in zijn rugzak te hebben ondertussen, dus er valt heel wat uiteenlopends te ontdekken van zijn hand.
KLAMMER
Het postpunkviertal uit Leeds (UK) viert feest, want hun vierde album The Day Before Yesterday is er! Eentje waarvoor wij ons binnenkort alvast enkele uurtjes opsluiten voor een grondige luisterbeurt of zeven, want wat we tot hier toe te horen kregen, beviel ons.
Dertien nummers uit het scala van de postpunk-, darkwave- en gothrocksferen. Luid, hoekig en melodieus!
Gitarist, toetsenist en producer Steve Whitfield: “Er is veel meer ruimte in de meeste van deze nummers dan op het vorige album. We hebben met opzet geprobeerd er meer leegte in te laten. De drums werden in 3 dagen opgenomen in Loom Studio’s in Leeds en daarna werd al het andere opgenomen in Mead Studio. Ik denk absoluut dat de pandemie het heeft beïnvloed en het een nog donkerder gevoel heeft gegeven.”
Vanaf het begin is het album een scherpe fusie van postpunk, donkere rock die de luisteraar meeneemt op een krachtig auditief avontuur.
Het album The Day Before Yesterday is verschenen bij Revolver Records/ Heavy Metal Records. Bestellen, die handel! Via deze link.