Als een donkere wolk die de macht neemt over de zon, is er ook deze week het Uitheems Geduister. Met nieuws van Merciful Nuns, Assassun, Madil Hardis, And Harmony Dies, Siva Six, Elk Tooth, Asgaard, Muert, Lestat & Lady Maru, 800 Throats, Abraham, Heavenly Trip To Hell en The Sea At Midnight.
MERCIFUL NUNS
De Duitse gothrockband Merciful Nuns laat een donkere profetie los met hun dreigend nieuwe videosingle The Kvltanians. Op de single vind je deze The Lesser Light-versie, alsook de 14 minuten durende originele versie, The Greater Light, die op de bonus-cd van de aankomende dubbelcd Kvltan te vinden zal zijn.
“Shaman elders speak of beings from the stars
From the marble towers they sing of lost Kvltan.”
Artaud Seth, Jón Tmoh en Jawa Seth bereiden ons hiermee voor op hun retro-futuristische conceptalbum. Zijn we klaar voor het ultieme panoramische uitzicht vanaf de top van de symbolische berg van cognitie; het hoogste geologische punt binnen ons zonnestelsel: de top van Olympus Mons? En zouden we klaar zijn om ruimtevarende goden te worden zoals onze voorouders die voor ons uit de ruimte kwamen? Kvltan vertelt een verhaal dat had kunnen gebeuren en misschien zelfs is gebeurd. Kvltan is in ieder geval een verhaal dat je moet inspireren om te dromen.
Het elfde album van Merciful Nuns komt eraan op 18/3 bij het label Solar Lodge en kan je al voorbestellen.
ASSASSUN
We kennen Alexander Leonard Donat uit Berlijn al even van zijn gothicproject Vlimmer.
Nu brengt hij ook met zijn nieuwste darksynth-/ industrial-/ EBM-act Assassun een eerste ep ter wereld. The World I Will Leave baadt in een ander soort sonische wereld, die Donat zich als een nieuw terrein volledig toe-eigent. In een hamerend harde sound, laat hij zijn bitterheid over de wereld koud los.
Industriële instrumentale klanken doen ons hart verkillen in Winter Is. Maar verwacht niet de klassiek stoïcijns mechanistische klanken die we doorgaans kennen. Donat weet een erg melodisch industrieel geluid neer te zetten in dit nummer, onder zijn no nonsens klinkende vocalen, die hij meedogenloos dropt. Het nummer verstilt in een haakse weerbarstigheid, waarna de gejaagdheid opnieuw de overhand neemt.
De titeltrack laat een gelaten teleurstelling galmen, in een grauw, vrij minimalistisch klankkader gevuld met mysterieus snijdende synths.
Wervelend onder sterk aangehouden beats, komt het dreigende The Art Of Ignorance hartkloppend hard binnen. Aritmische breekpunten versterken de kracht van de heersende onrust.
Als een alarm of buitenaards signaal klinken de toetsaanslagen in Act Out Of Space, waarna de ritmes er in een junglespeedtempo tegenaan bonzen. Een bitterhard dansnummer.
Een man die binnen bestaande genres heel wat betekent, maar met dit sterke project toch een stapje over enkele grenzen heen gaat.
The World I Will Leave is digitaal en op cd verschenen bij Blackjack Illuminist Records.
MADIL HARDIS
We raken onszelf wel eens kwijt onderweg… Iedereen wordt er vroeg of laat wel eens mee geconfronteerd. Misschien vind je dan ook wel een band met de nieuwe track Vorbei van Madil Hardis, die droomt over een ander leven, een leven voorbij de donkere tijden. Deze keer horen we instrumentaal minder klassieke elementen, maar ligt de nadruk vooral op het sober, eenvoudig elektronische als achtergrond van haar etherische stem. Een echt Weltschmerz-voorbeeld vol intensiteit en emotie.
AND HARMONY DIES
Een donkere melange van post-blackmetal met een insteek van trash, doom en death metal, die ook invloeden van wereldmuziek, folk, film sountracks en elektronische muziek toelaat, laat And Harmony Dies horen op hun nieuwe album Ballast. Als je zoveel invloeden laat binnenkomen, vanwaar dan nog het nut van die zinloze genrelabels? Wij zien het niet maar horen wel een bijzondere aandacht voor menselijke gevoelens, of het nu gaat om vreugde of pijn, geluk en teleurstelling, evenals protest tegen vooroordelen en conformisme.
De teksten zijn over het algemeen obscuur en houden verband met de ziel van de mens. Een experimenteel en melodisch artistiek avant-garde metalalbum!
Ballast is digitaal verkrijgbaar bij Club Inferno Ent.
SIVA SIX
De Griekse dark electro-/industrial band Siva Six presenteerde eind vorig jaar hun nieuwe, vijfde album DeathCult. Met 12 liedjes over het grote mysterie en de vreselijke tragedie die de dood is: de glorie, de pijn, de waanzin laten ze obscuur grotesk horen. Het album vroeg 2 jaar werk in nederigheid en met respect voor het Beest.
Z (zang) en U-Ri (keyboard) leveren met dit duister dramatische opus meerdere danses macabres. Spookachtige koren, bezeten harde kreten en helse, hamerende ritmes werden vermengd tot een dodelijk elixir.
DeathCult is digitaal verschenen bij Alfa Matrix.
ELK TOOTH
Elk Tooth ontstond uit het verlangen van de Amerikaan Todd Paulson (de belangrijkste songwriter achter de atmosferische black metalband Canis Dirus) om donkere neofolk te maken in de trant van Death in June, Of the Wand and the Moon, By the Spirits en dergelijke. Als solo-artiest presenteert hij zijn Elk Tooth-debuutplaat Never Give All The Heart. Zijn uitlaatklep om meer akoestische klanken te gaan verkennen.
Het werd een onderzoek naar gevoelens van verlies, wantrouwen, hopeloosheid en uiteindelijk feest met delicaat getokkelde gitaren en percussie, betoverende synths en ingetogen zang. Dat alles komt samen in een donkere ketel van melancholie. Het lijkt een grote kloof, maar hij bevindt zich ergens tussen akoestische gitaarmuziek en ambient. Zijn diepdonkere stem geeft dit project een zalig eigen sound.
Never Give All The Heart is digitaal en op vinyl verschenen bij Steinklang Industries.
ASGAARD
De Poolse darkrock-/metalband keerde onlangs terug en liet hun nummer Sny Na Jawie al horen. Het is het eerste nummer dat de band in hun moedertaal brengt. De tekst is er eentje van de Poolse dichter Krzysztof Kamil Baczyński (1921-1944). We kregen het als voorsmaakje van hun album What If… dat op 18/02 digitaal verschijnt (Wormholedeath/ The Orchard Inc./ Sony Music Entertainment) en op 04/03 fysiek uitgebracht wordt bij het Poolse label Szataniec. En sinds deze week hoort er ook beeld bij hun avant-gardistische metalgeluid. Mét lyrics, voor wie het Pools machtig is.
(Her)lees hier onze review van Sny Na Jawie.
MUERT
Na hun derde album Ye Canariae Abezan (2017) laat de necro black- en deathmetalband Muert zijn album Haeresis (Latijns voor ‘ketterij’) uit de Spaanse underground verrijzen. Voor wie een krachtige kopstoot verkiest, levert dit album met rechtdoor gebrul, pompende drums en oorverdovende riffs een goede aanvulling van de deathmetalcollectie. Canarische terrormetal… rauw, agressief en niet veel meer dan dat voor ons. Hoewel de teksten wel gebaseerd zijn op morbide lokale legendes, wat ons dan wel kan boeien. We horen een groot enthousiasme, de uitvoering daarvan ontbreekt daardoor soms wat beheersing. Met veelvuldige tempowissels en uitzinnige toonhoogtes klinkt het geheel soms nogal slordig.
Haeresis is digitaal en op cd verschenen bij Immortal Frost Productions.
LESTAT & LADY MARU
Lestat en Lady Maru zijn 2 producers van EBM, industrial techno en experimentele electro. Na een clubgerichte ep eerder dit jaar, lanceerden ze onlangs samen ook een darkwave-/EBM-album. Op Bloody And Teary Country horen we zeven nieuwe tracks waarop donker dystopische beats versmelten met freaky abstracte zang.
Bloody And Teary Country is digitaal verschenen bij het Russische label Routine.
Facebook Lady Maru / Instagram Lestat / Bandcamp
800 THROATS
Met zijn one man electro-industrial project 800 Throats tekende de Zuid-Afrikaanse Luka een contract bij het label Epictronic, waarbij zijn nieuwe ep Day Of The Woman net verscheen. Hij startte het project tijdens de pandemie. Gefrustreerd door de beperkende maatregelen, verstoten van concerten of festivals, vormde hij 800 Throats om er op een creatieve manier aan te ontsnappen.
“Een platencontract bij Epictronic was een opwindende stap in de reis naar 800 Throats, waardoor mijn publiek wereldwijd werd uitgebreid en de ongelooflijke kans werd geboden om het beste van Zuid-Afrikaanse metal op internationale schaal te laten zien”, laat de artiest weten.
Op de ep vinden we vier tracks waarin zware gitaren samensmelten met stilistisch elektronische synths en donkere, industriële sferen. Het is het toekomstgeluid van ons gedoemde bestaan. Met lyrische inhoud die onze verslaving aan technologie, geweld tegen vrouwen en de huidige neerwaartse trends in de samenleving onderzoekt, is deze ep ontworpen om de luisteraar de wereld om hen heen te laten bevragen, terwijl ze hun nek breken op headbangende deuntjes.
Day Of The Woman is digitaal verschenen bij Epictronic.
ABRAHAM
Treffend hard, raakte Abraham ons met hun eerste nummer Verminvisible, dat ze enkele weken terug lieten horen uit hun nieuwe album.
Dat nieuwe album Débris De Mondes Perdus is er ondertussen en geeft ons net dat waar we na die eerste track naar verlangden. Het geluid van de Zwitsers blijft schurend rauw binnenkomen, met elke sterk geponeerde oerbrul. Terwijl de drums door roffelen, horen we melodisch donkere baslijnen en verscheurende riffs in de tracks, die tempowisselend geen seconde vervelen.
Débris De Mondes Perdus is digitaal, op cd en op vinyl verschenen bij Pelagic Records.
HEAVENLY TRIP TO HELL
De industrial rockband Heavenly Trip To Hell uit L.A. (VS) verspreidt rock-’n-roll voor de échte rockers met hun nieuwe videosingle Pumpkin Man, waarmee ze de ‘safet rockers’ een schop onder hun kont geeft. We kenden de term ook niet, maar ze hebben over diegenen die slechts part time rock-’n-rollfan zijn. Je kent ze wel… Voor een festival trekken ze een leren jasje en boots aan, drinken zich lazarus en voelen zich de koning van de rock voor één dag.
Met deze single laat Heavenly Trip To Hell weten dat rock-‘n-rollmuziek gevaarlijk moet zijn. Het hoort de straat toe: “Het nummer is geïnspireerd door bands als Kettle Cadaver, GG Allin en Danzig. Met Pumpkin Man wilden we de grenzen verleggen om grenzen te doorbreken en niet beperkt te worden door regels in de muziekwereld.”
De track is digitaal verschenen en brult met zijn triggerend strakke drums en geblokt ruwe vocalen één en al rock uit, vanuit de metalrichting uiteraard.
THE SEA AT MIDNIGHT
De titeltrack kregen we enkele weken al geleden, maar op de voorbije Bandcamp Friday, liet de shoegazeband The Sea At Midight uit LA de ep Oceans volledig op ons los. Met vier tracks, die ons met leuke basdeuntjes, vrolijke synthlijnen en de begeerlijke stem van Vince Grant erg charmeren. Geen duistere nummers, maar erg toegankelijke, dansbare tracks die ons door donkere dagen laten huppelen.
Oceans is digitaal verschenen.