Home Grensverleggers Uitheems Geduister #158

Uitheems Geduister #158

by Nel Mertens
rtwork door Wesley Dewanckel
Facebook Instagram

Soms heb je geen woord nodig om iets duidelijk te maken en spreekt muziek voor zich. Excuses, zingeving, liefdesverklaringen, troost,… Pluk jouw muzikale woorden ook deze week uit het Uitheems Geduister van deze week met nieuws van Christian Death, La Mécanique, Sleepwoka, The Blue Hour, Fritch, The Funeral March Of The Marionettes a.k.a. Funeral March, Je t’Aime, The Royal Ritual en The Witch Kings.

CHRISTIAN DEATH
Het label Season Of Mist zet zijn serie heruitgaves van de band Christian Death voort! The Dark Age Renaissance Collection Part 4:  The New Dark Age verscheen in september en bevat hun laatste drie albums, waarna nu The Dark Age Renaissance Collection Part 3:  The Age Of Decadence volgt. Een jewel case met 4 cd’s, waarvan de drie gevuld met opnames uit het midden van hun carrière en eentje met demo’s: IInsanus, Ultio, Proditio, Misericordiaque (1990), Sexy Death God (1994), Prophecies (1996) en Pornographic Messiah (1998) .Part 2 mogen we op 5/11 verwachten, om af te tellen naar 10/12 voor Part 1 dat hun oudste werk herbergt.

Bovendien zal Christian Death tussendoor ook hun lang uitverkochte ep The Wind Kissed Pictures uit 1985 heruitgeven op 19/11. Het is voor het eerst in 30 jaar dat het op vinyl verkrijgbaar zal zijn en bevat het debuut van Valor Kand als frontman en markeerde het begin van een nieuw tijdperk voor de band. Deze uitgebreide editie bevat ook de track Lacrima Christi in zowel de Engelse als de Italiaanse versie, evenals drie extra tracks uit die tijd.

Christian Death / Season Of Mist

LA MÉCANIQUE
In 2016 vond La Mécanique zijn oorsprong als coldwave/post-punkband, klank gegeven door bezieler Francis Nothingwater in de vochtige diepten van de koude donkere steegjes van Montreal. Sindsdien laat hij krachtig zware synthvibes los, die doen denken aan de gothrock uit de jaren 80.
Het nieuwe album is klaar en daaruit kunnen we al enkele tracks beluisteren, hoewel we voor de release van L’oubli Des Origines nog moeten wachten tot 5/11. Wat we nu reeds horen, klinkt alvast heerlijk zwaar zwoel in nostalgische mistige landschappen.
L’oubli Des Origines verschijnt digitaal, op cassette, op lp en op cd bij Cold Transmission en kan je reeds voorbestellen.

Facebook / Bandcamp

SLEEPWOKA
De in Londen gevestigde Oekraïense producer en songwriter Sleepwoka liet deze week zijn nieuwe electro-/altpopsingle Nothing Left To Say horen, de eerste in een reeks singles die zal worden uitgebracht in de aanloop naar zijn aankomende ep The Lockdown Ghosts. De single gaat de strijd aan met geestelijke gezondheid, want ook voor hem was de 2de lockdown zijn moeilijkste mentale periode in 2020: “Het voelde voor mij alsof COVID een blik wormen in mijn hoofd had geopend en mijn diepste angsten en zorgen de controle over mij kregen. Er schoten veel verschillende gedachten door mijn hoofd en ik probeerde ze op papier vast te leggen. Als alle emoties overweldigend zijn, merk ik dat woorden alleen maar de betekenis kunnen ontnemen en ik had het gevoel dat er niets meer te zeggen was dat iets zou veranderen.”
De track wijkt enigszins af van Sleepwoka’s vorige werk, dat wel door synths geleid werd, maar vooral de elektrische gitaar centraal staat. De zang blijft voor Sleepwoka een gelijkwaardig instrument, wat we ook als typerend herkennen in zijn geluid.

Facebook

THE BLUE HOUR
“Schoonheid is radicaal en net zo essentieel voor revolutie als opstand”, met die mooie gedachte introduceert The Blue Hour hun nieuwe release. Worstelen en dromen met Lore, heet nieuwe album van de Amerikaanse darkwaveband The Blue Hour. Beklijvend, diep en rijk melancholisch laat de band ons meereizen door strijd, transcendentie en liefde. Dromerig vertelt elk nummer een waargebeurd verhaal doordrenkt met de natuur en fantastische werelden.
Op muzikaal vlak horen we iets in de trant van Kate Bush en Mortal Coil. Essentiële schoonheid dus, maar overgoten met de nodige dosis emoties.

Lore is digitaal en op cd verschenen bij Dark Vinyl.

Facebook / Bandcamp

FRITCH
Twee weken geleden kregen we van het eeuwig evoluerend Brits dreampop-/shoegazecollectief, de single We Loose Our Cool. En nu krijgen we al een opvolger met de track Do You See What I See, waarmee ze hun weelderige verwondering en verfijnde greep op angst opnieuw laten horen. Een van de meest brute Fritch-tacks tot nu toe, wellicht. Maar in donkere Nick Cave-stijl en met stilist

Do You See What I See is één van de tracks van hun aankomende album Unwire Rewire Rewire, dat op het eind van het jaar verschijnt bij het label Other Voices. We Lose Our Cool is digitaal verschenen.

Bandcamp

THE FUNERAL MARCH OF THE MARIONETTES A.K.A. FUNERAL MARCH
The Funeral March Of The Marionettes, ook wel bekend als The Funeral March, heeft zijn zesde release uit met hun ep Flood. Opvallend is hoe nauwgezet deze opgebouwd is, waarbij we zowel oude als nieuwe invloeden horen opduiken. “Toen het tijd was om Flood te maken, was een van mijn doelen om te kijken/luisteren naar waar we zijn geweest en te zien hoe we van dat  pad zou kunnen afwijken… Ik wilde niet gewoon nog een nummer maken zoals degene die eraan voorafgingen,” legt Joe Whiteaker uit.
”Het is geen geheim dat ik een grote fan van The Cure ben en wat ik altijd geweldig aan hen heb gevonden, zijn hun geweldige b-kantjes, dus ik begon na te denken over hoe ik voor deze release iets in de geest daarvan kon doen.” Hoewel Flood titelgewijs dan eerder aan de Sisters of Mercy doet denken.

Flood is digitaal verschenen.

Bandcamp / Facebook

JE T’AIME
Hoe new wave kan een titel klinken? En toch was er nog geen énkele band buiten de Parijse Je t’Aime die Give Me More Kohl neerpende. Een track met enorm veel Cure – kenmerken en een hoog dansgehalte! Nous l’aimons! Perfect getimede ritmes en sterke synthlijnen die drijven, zweven en een melodie trekken. De female spoken words als intermezzo zorgen voor een break, waarna de energiebom weer even barst. Heerlijke track, wat ons betreft!
De bijhorende remix door Zus geeft de track wat meer hardheid, met meer industriële trekjes.

Give Me More Kohl is digitaal verschenen.

Bandcamp

THE ROYAL RITUAL
David Lawrie is de man achter The Royal Ritual. Een internationale muziekproducent en geluidsontwerper. Klassiek geschoold op de piano vanaf de leeftijd van 7, begon hij de technische kant van muziek te verkennen in zijn tienerjaren. Na zijn master in muziekproductie aan het Leeds Conservatorium, ging hij produceren voor onafhankelijke artiesten in het VK, Europa en de VS. Door zijn experimentele karakter werkte hij in genres van folk en pop tot gothic en industrial.
Als multi-instrumentalist, met een fascinatie voor ongebruikelijke wereldinstrumenten, synthesizers en sounddesign, spreken zijn unieke arrangementen en productiestijl tot de verbeelding van zowel kunstenaars als filmmakers. Zijn composities zijn gebruikt in natuurdocumentaires, horrorkortfilms en kunstinstallaties, evenals in televisieshows.
Met The Royal Ritual bracht hij even terug de single Pews In A Pandemic uit, waarbij nu Glide Dog als B-kant volgt, een herwerking van een track van Phildel. En Lawrie maakte er een veel zwaardere, industriële aangelegenheid van!

Glide Dog is digitaal verschenen.

Bandcamp / Facebook

THE WITCH KINGS
Vanuit de hel van de New Yorkse underground stapten The Witch Kings de dark scene binnen met een broeierige passie. Hun nieuwe track Don’t Let Go duwt je naar een ongemakkelijke plek, een plek van duistere waarheden en gebroken dromen. De oprechte behoefte om te hebben en vast te houden wat onbereikbaar is wisten ze hier sonisch vast te leggen een dreigend bonzende EBM-achtige remix  van het origineel dat in februari – in de nasleep van alle dingen die fout zijn gegaan – verscheen.

Don’t Let Go is digitaal verschenen.

Facebook / Bandcamp

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More