Home nieuws Uitheems Geduister #108

Uitheems Geduister #108

by Nel Mertens
Artwork door Wesley Dewanckel
Facebook / Instagram

Donkerder dan ooit, gevuld met roze dromen die buiten het bereik van onze oren lijken: het Uitheems Geduister van deze week met nieuws van Kiss Of The Whip, Victor Sierra, Front Line Assembly, Ronnie Abeille feat. Kory Clarke, Sheet Ghosts, Violent Vickie, Lizzy Young, Selfless Orchestra, Jan Doyle Band, Kurt Riley + Praxis, Jori Sjöroos en Vetus Supulcrum.

KISS OF THE WHIP
Een gloednieuw album uit Baltimore (USA), presenteert de band Kiss Of The Whip met We’re Not Here. De ijskoude, bijna klinische stem van bezieler Tristan Victor weergalmt door 14 erg (momenteel té) dansbare tracks. Dynamische synths versmelten met spitsvondig elektronisch gedetailleerd puzzelwerk in een easy going synthwavegeluid, dat regelmatig in meer donkere, zwaardere waves ingebed wordt.

Op het album vind je ook vier remixen door Schonwald, Agent Side Grinder, Sydney Valette en TSTI! We’re Not Here is digitaal verkrijgbaar, op cd en in beperkte oplage op white with black splatter-vinyl, bij het label Cold Transmission Music.

Facebook / Bandcamp

VICTOR SIERRA
Verbeeld je even dat ene jaar dat er nooit geweest is… Het had 2020 kunnen zijn. Heel even willen we vluchten naar Victor Sierra’s imaginaire, dampige, veelkleurige universum dat ons via nooit eerder bewandelde paden leidt naar een toekomst die had kunnen zijn. Een luchtschip in een bloedige lucht. Treinen die vliegen en een verlaten weg die nooit genomen werd, met de steampunkgothsound van Victor Sierra die oorverdovend weerklinkt. De legendarische bekeerde prinses, commandant Bob Eisenstein en Big Machine hebben ondertussen een nieuw album klaar. Om deze vijfde release te kunnen maken, werd een Indiegogo-fundraising gestart.

Zin in obscuur plezier, met een avontuurlijk muzikaal kantje? Misschien kan ook jij iets bijdragen aan de realisatie van het vijfde album van Victor Sierra tegen de winterdagen van 2020.

Facebook

FRONT LINE ASSEMBLY
Het is nog even aftellen, maar op 15 januari 2021 verschijnt het nieuwe album Mechanical Soul van de Canadese industrialgigant Front Line Assembly. Naast 10 nieuwe tracks, prijkt er ook een remix van het nummer Hatevol op. Voor dit album werkte Bill Leeb (oprichter van Front Line Assembly, nadat hij in 1986 Skinny Puppy verliet) opnieuw samen met Rhys Fulber, die reeds in het verleden lang zijn “partner in music crime” was. Daarnaast werkte hij ook samen met gastmuzikanten Dino Cazares (Fear Factory) en niemand minder dan het Belgische icoon Jean-Luc De Meyer (Front 242).

Facebook / Website

RONNIE ABEILLE feat. KORY CLARKE
Enkele vuistslagen openen de nieuwe track van Ronnie Abeille (Dancing Scrap), die hij samen met Kory Clarke (Warrior Soul) opnam. Ragnarok klinkt uitdagend rebels met catchy rockriffs en een behoorlijke lading theatraliteit, als een brutale uitnodiging om even rond ons heen te schoppen. Recht tegen het kapitalisme, massaconsumptie, religieus gelobby, onverschilligheid, de slaven van de maatschappij en al diegenen die deze systemen in stand houden. Jij en ik en zij en wij reflecteren in de spiegel die hij hiermee voorhoudt. Het lot van de heersende machten. Ragnarok.

Het nummer is verschenen bij Agoge Records.

Facebook / Spotify

LAIBACH
Een jubileum een jaar uitstellen is een harde dobber. Toch eentje waar Laibach tegen aan botst. De Sloveense industrialband liet weten dat “het doel van het coronavirus is om Laibach te verhinderen zijn veertigste verjaardag te vieren.” Voor wat theatraliteit is Laibach nooit teruggedeinst en het was dan ook de bedoeling om voor dit jubileum groots uit te pakken met een zeven uur durend event op een voor hen symbolische plek: de Delavski Dom Trbolvje. Het allereerste optreden van Laibach was er gepland in 1980, maar werd verboden omdat hun affiches die in de stad (in het toen nog communistische Joegoslavië) werden opgehangen té angstaanjagend waren. Dát werd dus 40 jaar uitgesteld en daar doet het coronavirus nog een jaartje bovenop. Ook livestreamen was geen optie, want ondertussen zijn ook culturele evenementen zonder publiek verboden in hun thuisland.

Hun nieuwe videoclip bij de track SMRT ZA SMRT (REvisited, 2010, met nieuwe interpretaties van de nummers van hun eerste album) brengt misschien troost, hoewel deze met de nodige kilte en in een magistraal klankkader nog steeds de keiharde wraakgevoelens verklankt. “DEATH FOR DEATH… nailing criminals alive to trees”.

Facebook / Website

SHEET GHOSTS
Het idee Sheet Ghosts achtervolgde aanvankelijk eerst enkel de geest van Ben Crowell. Het zou een project worden om hulde te brengen aan zijn levenslange liefde voor horrorfilms en de bijbehorende soundtracks. Samen met Matt Christensen (Zelienople) creëerde hij een ‘verloren soundtrack’ van een film die nooit heeft bestaan, The Terror In LaBagh Woods. Kort daarna verdween Matt terug in de nacht terwijl Ben ervoor koos om verder te gaan. Begin 2020 begon hij aan nieuwe nummers en riep vrienden Thor Harris (Thor & Friends, Swans, Shearwater,…), Pall Jenkins (Black Heart Procession, Three Mile Pilot) en Tom Sadler (Tatsongs) erbij. Bijgestaan ​​door Matt Orenstien (Lionel O) en Justin Sinkovich (The Poison Arrows, Atombombpocketknife, Thumbnail) kregen deze nummers langzaam vorm en onthullen ze zich nu op de ep Did It Ever Happen?  

Een begeesterende verzameling van zes dark ambient-tracks, die spookachtig goed getimed zijn! Voorlopig enkel te streamen, maar ook fysiek zit deze ep eraan te komen.

VIOLENT VICKIE
Ongeoorloofde elektronische opwinding laat de Amerikaanse electroster Violent Vickie zien in haar nieuwe videoclip bij het nummer Under The Gun. In darksynth-, riotsfeer verscheen op 4/9 haar album Division, en de voorloper Monster Alley werd ondertussen door KALX tot ‘beste album’ uitgeroepen. Haar tracks werden ondertussen al door meer dan 25 artiesten geremixt. Haar geluid geeft je een vuil, gruizig gevoel, maar op een verleidelijk ondeugende manier!

Under The Gun is alvast zo’n track van op Division (digitaal en op cd verkrijgbaar via Bandcamp) waarop we enkel kunnen blijven stilstaan als we onder schot gehouden worden.

Facebook / Website

LIZZY YOUNG
Deze dame – oorspronkelijk uit de Parijse suburbs afkomstig, maar ondertussen via Barcelona uitgeweken naar New York – wist haar strepen al te verdienen als actrice en bassiste, maar deelt ondertussen ook als solo-artieste haar bijzondere kijk op pop. En dat is uitgemond in haar album Coocoo Banana, dat een heerlijk donkere dreampopsound laat horen.

Ze verdient een prijs voor cynisch humoristische titels, met This Morning I Woke Up, Kill All The Men en She Farts When She Walks.

Coocoo Banana is pas digitaal en op cd verschenen en is verkrijgbaar via Bandcamp.

Website / Bandcamp

SELFLESS ORCHESTRA
De Australische band Selfless Orchestra telt elf muzikanten uit Perth met verschillende achtergronden vanuit o.a Perth Symphony Orchestra tot de legendarische metalband Karnivool. In 2018 verenigden ze zich als manifest, om ruimtes te creëren waarin hoop en wanhoop naast elkaar bestaan, waar het publiek kan worden opgeleid en geïnspireerd over kwesties van sociale en ecologische rechtvaardigheid door middel van poëtische muzikale uitvoeringen.

Onder invloed van postrockacts die klassieke en hedendaagse stijlen combineren, verbonden oprichters Steven Alyian (Injured Ninja, Usurper of Modern Medicine, Doublethink Prism), Ray Grenfell (Last Quokka), Madeline Antoine en Jerome Turle (The Weapon Is Sound) al snel tal van muzikanten en artiesten aan het ensemble. Hun muziek combineren ze live met videoprojecties in een opstelling die evolueert met elk optreden, waarbij de opbrengsten werden gedoneerd aan maatschappelijke doelen.

Time Is A Flower is één van de tracks van hun pas verschenen album Great Barrier. Een poëtische uitspraak over de toekomst van het Great Barrier Reef, aangezien het welzijn ervan wordt bedreigd. Dit nummer benadrukt schoonheid in geluid, vergezeld van een niet spectaculaire, maar sensationeel mooie videoclip. De combinatie van orkestrale snaren, met zwaar vervormde gitaren, begeesterende fluiten en experimentele percussie geeft een wel afgewogen, evenwichtige rijkdom aan het geluid.

Great Barrier is digitaal en op vinyl beschikbaar via Bandcamp.

Facebook / Website / Bandcamp

JAN DOYLE BAND
De Britse, neo-futuristische Jan Doyle Band weet goth, industrial, new wave en synthpop stilistisch doch moody te combineren met een cyberpunktouch, die doet denken aan Sigue Sigue Sputnik. Hun ep The Body Balanced is net verschenen, waarbij de titeltrack het zoeken naar een evenwicht tussen een gelukkige ziel en een samenhangend lichaam laat vermoeden ‘I wish I was a woman…’

The Body Balanced is onze meest ambitieuze release tot nu toe en ik zie het als het hoogtepunt van onze ervaring tot nu toe. We hebben in het verleden al vele genres beslaan en er lijken zoveel artiesten vast te houden aan één geluid. Meer dan andere bands, bieden we tegenwoordig een grote variatie in onze muziek. Muziek is voor ons een enorm gebied om te ontdekken met veel verschillende ervaringen om van te genieten.”

De ep The Body Balanced is digitaal en op cd verkrijgbaar via Bandcamp.

Bandcamp / Facebook

KURT RILEY + PRAXIS
Ook Kurt Riley + Praxis uit New York (USA) doen er met Free een donker futuristische track bovenop. Ze laten hiermee een vierde track horen uit hun aankomende science fiction-album Chrome Empire, een album vol verwijzingen naar de klimaatverandering en artificiële intelligentie.

Free is mijn poging om samen te vatten hoe het voelt om geboren te worden op de ochtend na Fukuyama’s ‘einde van de geschiedenis’, in de nagloed van de Koude Oorlog, tijdens de consumentaristische top van de jaren negentig in het Westen… Terwijl we op tv zien hoe de torens vallen, een sombere erfenis ontvangen van klimaatverandering, onherroepelijke schulden aan studentenleningen oplopen en sociale ongelijkheid en totalitarisme toeneemt. Voel je je gevangen te midden van het einde van het rijk, in het midden van omstandigheden die men niet kan beheersen of verbeteren. Voor de middenklasse uit het midden van de eeuw is het bestaan simpelweg te duur geworden. En zovelen onder ons zijn te uitgeput om nog meer gek te zijn. We zijn gewoon diepbedroefd”, legt Kurt Riley uit.

Free laat beklemmend mooi horen hoe onze ‘verworven vrijheid’ daarmee in het gedrang komt.

Website / Facebook

JORI SJÖROOS
Een duistere electrotrack van de Fin Jori Sjöroos kwam net aan onze oren. Als producer ontving hij meerdere awards en hoewel hij zelf inspiratie vindt bij bands als FKA Twigs, Nine Inch Nails, ROSALIA, Daft Punk, Kendrick Lamar, Radiohead en Marilyn Manson, zal de muziek die hij zelf schrijft vooral fans van bv. Faithless en Fever Ray aanspreken. Zijn single Leaving The Earth is pas verschenen en kondigt het album Sjöroots aan dat volgende week volgt. Deze single laat reeds krakende, digitale elementen in een gloeiende melodie horen. Met schokkende beats, maar in een sfeer van schoonheid, zet hij een bijna sjamanistisch experimentele jam neer, met intens duistere vocals.

Over de creatie van de track zegt Jori Sjöroos: “Ik creëerde de track terwijl ik door onze tuin liep en ik muziek speelde via een app. Ik schreef de teksten heel snel, nam de zang op en wilde dat – met mijn gemoed van toen – zo ook neerzetten. Voor mij werd het nummer ‘een anthem van transformatie’. Om het oude te verlaten, omarm het nieuwe.”

Het album Sjöroots verschijnt op 27/10 bij het label 11 Ones.

Facebook / Spotify

VETUS SUPULCRUM
Het donkere dungeon-, synthproject van Maurice De Jong (Gnaw Their Tongues) Vetus Supulcrum, heeft zijn nieuwe, vierde album Windswept Canyons Of Thule uit. Het neemt ons mee op een epische reis naar een plek waar we allemaal de kracht hebben om onszelf te zijn in een majestueuze en magische sound. We worden meegesleurd in een theatraal woud met magische wezens zoals draken en demonen, grootse en donkere kastelen en epische, bloedige veldslagen. Kortom: één van de donkerste en mystieke landschappen in het genre dat luisteraars kan vervoeren naar een lang vervlogen fantasiewereld.

Het album Windswept Canyons Of Thule is verschenen bij het label Burning World Records.

Bandcamp / Facebook