Een melancholisch pareltje, een zweverige track met brede warme soundscapes, een overdonderende sound, een oorwurm en een échte cover met weinig verandering in sfeer en stijl. Benieuwd? Luister dan naar onze wekelijkse Luminous Belge playlist!
Artiesten van dienst zijn Isbells, Nathan Elias & Martha Da’ro, Hideous, Mergel en Oorpool.
Een dik jaar geleden liet Marble Sounds weten dat ze het vertrouwde Zeal Records had verlaten en dat er een nieuw album zou verschijn op Mayway Records met een nieuw geluid. Nu kondigt Gaëtan Vandewoude met zijn Isbells ongeveer hetzelfde nieuws aan. Ook zijn band verlaat Zeal en in de herfst van 2023 mogen we een nieuw Isbells-album verwachten met een nieuw geluid maar wel op V2 Records. Afgelopen zomer gaf de band nog een magisch optreden tijdens M-idzomer waar we toen al één nieuw nummer te horen kregen.
We moeten nog bijna een jaar wachten op het nieuwe album maar vandaag krijgen we toch al een voorproefje te horen. Sparkle & Shine is een nummer geïnspireerd door Vandewoudes 14-jarige dochter, die toen ze in het hospitaal lag opkwam voor zichzelf, zichzelf liet zien en in zichzelf geloofde. In haar ziekenhuiskamer kwam ze op tegen 7 artsen en assistenten, een moment dat Gaëtan omschrijft als: “Een moment waarop pure schoonheid en goddelijk licht de kamer vult”. Hij hoopt met dit nummer anderen te inspireren om hetzelfde te doen.
Wie schrik heeft dat Isbells hun mooie melancholisch geluid verloren kunnen we onmiddellijk geruststellen, Sparkle & Shine is een melancholisch pareltje. De band zette de evolutie van hun laatste album Sosie voort met een nog breder klankenpalet en warme, weidse arrangementen.
Het is knappe song waarin Isbells duidelijk kiezen voor evolutie in plaats van ter plaatse te blijven trappellen.
Nathan Elias is een 24-jarige Belgische/Koreaanse muzikant, songschrijver en producer uit het Brusselse. Zijn muziek kan je omschrijven als eclectische electro met invloeden verschillende stijlen en culturen. Elias creëert een donkere, melodieuze wereld met atypische geluiden.
Binnenkort verschijnt het dubbelalbum Hypermesia dat in twee delen zal uitgebracht worden bij het Antwerpse Cloudschaper Records. Gone is het eerste voorsmaakje uit het album met de stem van Martha Da’ro, een Belgische zangeres met Angolese Roots.
Gone is een zweverige track met warme brede soundscapes en af en toe een pulserende beat; wat deze song vooral af maakt is de knappe, doorleefde, soulvolle stem van Da’ro. Of Nathan Elias zijn andere tracks op het te verschijnen album in deze lijn zullen liggen weten we niet maar deze Gone is alvast een mooie, originele smaakmaker.
Guillaume Lamont kennen we als de stevig rockende gitarist van RHEA en ook Tim Leyman speelt vurig gitaar maar dan bij Ramkot. Nu hebben beiden de krachten gebundeld samen met Victor Defoort van o.a. Romeo Elvis, en Dajo Vlaeminckx, onder de naam Hideous. Deze nieuwe band brengt rockmuziek geïnspireerd op de ruwheid van de jaren ’90 (denk Them Crooked Vultures). Rechtdoor zonder nadenken terwijl ze toch het belang van een zwevende melodie niet onderschatten.
Curse is de debuutsingle van Hideous en is een bom van formaat.
Van bij het begin is het een explosie van krachtige riffs met energieke drums en een meeslepende zang. Ze laten niemand op adem komen want meer dan vier minuten lang blijft de spanning hangen en worden we van de ene hoek naar de andere gekatapulteerd door een overdonderende sound. Gelukkig krijgen we een rustige outro om wat te bekomen.
Met deze single maakt Hideous zeer veel indruk, blijkbaar hebben deze talentrijke muzikanten het recept beet om een catchy, energiek opwindend geluid te maken, iets wat ze hier met veel overtuiging etaleren.
De gloednieuwe Gentse band Mergel maakt Nederlandstalige elektronische pop met gevoel voor atmosfeer en emotie. Mergel zijn Wouter Reggers (Jakobistan, Melted Uncles) en Sasja Maekelberg (Larssen.). Hun debuutsingle Waarheid is wat ons betreft al meteen een schot in de roos!
De synergie tussen Wouter Reggers en Sasja Maekelberg creëert een sound die tegelijk donker en sprankelend, melancholisch en meeslepend is.
Waarheid ontwikkelt zich langzaam tot een oorwurm die zich maar al te graag nestelt in je hoofd om daar te blijven. Een song die wat ons betreft zeker airplay verdient.
Oorpool startte als coverband en doet het af en toe nog wel eens, maar de laatste tijd kregen we ook wat eigen nummers en hier en daar een eigenzinnig, origineel geherinterpreteerde cover in het Nederlands.
Chris Vandevorst en Frits Standaert geven aan dat ze toch terug zin hadden in covers, deze keer in het Engels, en dat de komende vijf Oorpool-singles ook in die lijn zullen liggen.
Ze pakken meteen sterk uit met een Nick Cave cover. Volledig bevooroordeeld, lag de lat in ons hoofd extreem hoog. Daar ergens in de buurt komen, leek bijna onmogelijk.
En het is een échte cover geworden, met weinig verandering in sfeer en stijl. Echter een pak elektronischer dan het origineel, met de typische Oorpool-details in bleeps en beeps, wat retro-synths, enz. Deze keer ook met een verbluffend knappe zang in Cave-stijl. Niet slecht verdorie!
Over die denkbeeldige Nick-Cave-lat springen ze niet. Maar ze komen wel in de buurt.
Veel luistergenot!