Ook in week 21 van 2021 blijft het goede releases regenen. Die kan je horen in de onze Luminous Belge Spotify lijst. Deze week vervoegen YÔKAÏ, NNeema, Arno & Sofiane Pamart, Nabou, Nicolas Rombouts & Matt Watts onze lijst.
YÔKAÏ vertoeft met Sentinelle in de door ons nogal gekoesterde schemerzone tussen jazz, elektronica en postrock. Filmische instrumentale pracht met heerlijk zoemende synths, knoerten van drumgrooves, warme bassen en genoeg broeierige, vreemde en noisy tegendraadsheid om onze gehoorsbeentjes te verwennen.
A Visit is de eerste single van Nneema en de eerste teaser uit de nieuwe ep. Het nummer ademt een retrosoulsfeertje dat ons doet denken aan Dusty Springfield, Bobby Womack en Aaron Neville. Een laidback ritmesectie, de soulvolle stem van Emilie Leysen, een warme Hammond en een subtiele pedalsteel zijn het recept van deze knappe single.
A Visit is een pareltje van een song die iedereen benieuwt maakt naar wat deze talentvolle bende nog meer in petto heeft. Intussen zetten we de single op repeat want we krijgen er geen genoeg van.
Arno speelde al een tijdje met het idee om een album op te nemen met enkel pianobegeleiding. Tijdens een concert, jaren geleden, viel de elektriciteit uit en toen zette pianist Ad Cominotto, om de tijd te vullen, Les Yeux De Ma Mère in op piano. Toen hoorde hij hoe goed dat nummer klonk zonder de andere instrumenten en groeide het idee al om nummers heel sober te brengen. Voor Vivre werkte Arno samen met de klassiek geschoolde pianist Sofiane Pamart uit Rijsel. In Frankrijk begeleidde hij al rappers als Scylla en Koba LaD en vorig jaar bracht hij zijn eigen plaat Planet uit. Omdat Hintjes er ook een warme basgitaar bij wilde, nodigde hij zijn trouwe kompaan en bassist Mirko Banovic uit om mee te spelen.
Met You Know maakt N∆BOU opnieuw duidelijk dat het viertal uitgegroeid is van ‘Nabou Claerhout en haar band’ tot een echt kwartet waarin elk van de muzikanten een eigen, onmisbare rol te vervullen heeft. Claerhout en haar trombone blijven uiteraard op het voorplan staan maar in deze single gaat ook Roeland Celis met een stevige waaier pluimen lopen. Wat een ongelooflijk getalenteerde kerel is dat toch en wat voor een wonderbaarlijk geluid tovert hij steeds weer uit zijn gitaar.
Het album Reality van Nicolas Rombouts & Matt Watts begint met het instrumentale Opening For Loloman. De intro bestaat uit soundscapes waarna Watts subtiele piano klanken speelt en Rombouts deze even subtiel aanvult met warme basklanken. Het zou een Nils Frahm compositie kunnen zijn, even gevoelig en intens. Dezelfde ingetogen sfeer blijft verder hangen in het knappe Happy Birthday, Miss E. waarop de piano en bas en de knappe stem van Matt gezelschap krijgen van vreemde synth geluiden, die op de één of andere manier perfect passen in deze knappe compositie.
Veel luistergenot!