Nieuwe Belgische deuntjes om te ontdekken: Brent Beukelaer ontroert met zijn emotionele stem, Seppe verrast met een nostalgische single, en ’t Hof Van Commerce mixt hiphop met reggae-invloeden. Shorty Jetson combineert in zijn maandelijkse releases, zoals de krachtige “Boom Boom”, intieme akoestiek met zelfvertrouwen. Afsluiten doen we met een razendsnelle en catchy song van Crackups.
Brent Beukelaers muziek, vooral zijn tweede album Ramen als Ogen, heeft ons helemaal in zijn ban. Zijn stem doet denken aan David Sylvian, en net zoals bij Sylvian kunnen we luisteren naar wat hij ook zingt. Zijn teksten, zowel opbeurend als melancholisch, resoneren diep. We genieten van de emoties die hij oproept, zoals we dat ook doen bij Nick Cave, al blijven we kritisch over de kwaliteit van zijn werk. Onze liefde voor Beukelaer is niet blind, maar zijn muzikale storytelling houdt ons geboeid.
Het nummer Achterin is geïnspireerd door het kinderboek Hotel Kosmos van Yelena Schmitz. Het nummer vangt perfect de nostalgie van een kind op de achterbank tijdens een zomervakantie, en raakt een snaar bij iedereen die dit scenario herkent. Het voelt alsof het lied speciaal voor ouders is geschreven, en het maakt ons nieuwsgierig naar zowel de rest van het album als het boek. Achterin bevestigt opnieuw waarom we Brent Beukelaers muziek zo waarderen en blijven volgen.
Seppe Vande Veire maakte al indruk met zijn debuutep Courage in januari 2023, en nu is hij terug met een nieuwe single die de weg vrijmaakt voor een aankomend album. Samen met een getalenteerde groep muzikanten, waaronder Cyriel Vandenabeele en Emma Hessels, levert Seppe een voller, rijker geluid dat meteen opvalt in zijn nieuwe nummer.
De single opent met een herkenbare knipoog naar Buffalo Springfields For What It’s Worth, waarna Seppe’s warme, lijzige stem het nummer beheerst. The Party beschrijft de vervreemding en het dagelijkse gevecht tegen cynisme, terwijl mensen dansen en Seppe vanop afstand observeert. Het resultaat is een heerlijke single die zijn terugkeer kracht bijzet en ons doet uitkijken naar meer.
Het nieuwe album van ’t Hof Van Commerce laat nog even op zich wachten tot januari 2025, maar gelukkig brengen ze nu al nieuwe muziek uit. In de chalet, mengt hiphop met een klassieke early reggae beat, wat doet denken aan de gouden reggaetijden van de jaren ’70.
Hoewel de teksten in het West-Vlaams niet altijd makkelijk te begrijpen zijn, zorgt de humor en de speelse woordspelingen ervoor dat het nummer een genot is om te beluisteren. De sterke reggae-invloeden in In de chalet sluiten aan bij Flip Kowliers eerdere werk, zoals zijn reggaealbum Otoradio. Voor de echte fans is deze single een voorproefje dat de verwachting naar het volledige album alleen maar doet toenemen. Het lijkt erop dat we straks allemaal het vinyl in huis willen hebben.
Shorty Jetson andThe Lefthands blijven indruk maken met hun maandelijkse single releases, en deze maand presenteren ze Boom Boom. Het nummer begint intiem en akoestisch, doordrenkt met subtiele americana-invloeden, waarbij Charlotte Verdicks emotionele stem de toon zet. Het refrein explodeert vervolgens met een krachtige, catchy zanglijn, waarbij het thema van wederzijdse waardering centraal staat.
Met de tekst “Boom boom boom, when you give that look, you hit me like a bomb, and leave me shook”, benadrukt de band de kracht van zelfvertrouwen en liefde. De boodschap is duidelijk: blijf trouw aan jezelf en laat je niet belemmeren door onzekerheden. Boom Boom is een warme song, zowel in sound als in boodschap, die anderen inspireert om hun unieke kwaliteiten te omarmen.
Stel je voor: je gaat op een rodeostier zitten en je wacht angstig voor hij begint rond te tollen. Dat gevoel heb je ook bij het beluisteren van The Phallus, de nieuwe van CRACKUPS en tevens de opener van hun aankomende album Plexi.
De stadionomroeper die iets in de microfoon zegt en dan op het knopje drukt om de stier te laten ronddraaien. Harder en harder. Tot je er, ergens halverwege het nummer, afvalt en er toch vruchteloos probeert op te kruipen. Bij een eerste luisterbeurt lijkt alles met haken en ogen aan elkaar te hangen, maar dat is slechts schijn. Er is over nagedacht.
Met The Phallus verwijzen CRACKUPS spottend naar alle alfamannetjes die hun mannelijkheid achterna hollen zoals de Gérard Depardieus of Harvey Weinsteins van deze wereld. Brutaal, razendsnel, catchy en psychpunk – zoals ze zelf aangeven – en daar is naar onze mening geen spat van gelogen.
Veel luisterplezier!