Terwijl de nieuwe golf Engelse postpunkbands zoals Idles, Shame en Fountaines D.C. deze zomer bijna op elk zomerfestival zullen te zien zijn, komen er geleidelijk aan ook wat jongere postpunkbands van over het water om hun muziek in Europa te promoten. Het uit Leeds afkomstige Yard Act is zo’n beloftevolle band.
In maart 2020 brachten ze hun eerste single Fixer Upper/The Trapper Pelts uit, die onmiddellijk was uitverkocht. Ook opvolger Dark Days/Peanuts en de Dark Days ep vlogen de deur uit en waren in een week tijd volledig uitverkocht. Het viertal kreeg onmiddellijk aandacht van grote platenmaatschappijen waardoor hun debuutplaat The Oveload begin dit jaar verscheen op Island Records.
Op hun debuut was al te horen dat dit viertal niet had stilgezeten en nog meer verschillende invloeden in hun sound verwerkten. Waar we op de ep nog veel vergelijkingen maakten met het hoekige geluid van The Fall klinken er op de debuutplaat ook invloeden uit de electro, hiphop en dance. We waren dan ook zwaar onder de indruk van The Overload en waren benieuwd of live even overtuigend klonken.
De Belgische noise postpunkband marcel mocht op mini-tournee met Yard Act, dit weekend mochten ze openen voor de band in Parijs en ook in Antwerpen stonden ze in het voorprogramma. Deze kerels laten zich inspireren door Kim Gordon, Shaun Ryder (Happy Mondays), voetbalmanager Steven Gerrard en Beethoven. Begin deze maand bracht marcel hun naamloze debuutep uit die ze in Trix kwamen voorstellen.
Met bombastische circus muziek kwam het vijftal uit Aarlen het podium op. Ze serveerden een 45 minuten durende set die serieus binnenkwam met pure, chaotische postpunk die dicht in de buurt komt van Idles met een vleugje Sonic Youth. De zanger blaft zijn teksten uit op een lawine van gedreven gitaarnoise en een beukende drummer. We kregen ook al een voorsmaakje van het debuutalbum met de single Bbl die pas vrijdag verschijnt. Deze song werd aangekondigd als een nummer met Braziliaanse invloeden, buiten wat percussie en de zanger die regelmatig op een fluitje de longen uit zijn lijf blies, hoorden we enkel een flinke dosis agressieve postpunk. We waren stevig onder de indruk van marcel en weten nu al dat we deze band in het oog moeten houden. Op 21 juli kan je dit vijftal aan het werk zien in de Gentse Kinky Star tijdens de Gentse Feesten.
Als je zo’n sterk voorprogramma hebt, dan moet je als hoofdact toch wat in huis hebben om dat te overklassen. Daar had Yard Act echter geen probleem mee.
Ook zij startten met een intro: op de tonen van Right Here, Right Now van Fatboy Slim betrad de Engelse band het podium, kwestie van de juiste toon te zetten. Vanaf het eerste nummer wisten we dat alles goed zat en wist het viertal te imponeren met een super strak geluid. Zanger James Smith declameerde zijn maatschappijkritische teksten intens en gedreven. Af en toe ging hij zelfs rappen, wat bijzonder goed paste bij de heel straffe groovy ritmesectie van drummer Jay Russell en bassist Ryan Needham. Gitarist Sam Shjipstone haalde sublieme geluiden uit zijn gitaar terwijl hij over het podium liep als een Duracell konijn dat op ontploffen stond.
Zo intens en gedreven als Yard Act klinkt in de studio, live kwam alles nog heftiger binnen. Ook al was dit één van de laatste concerten van hun Europese tournee toch was er geen spoor van enige vermoeidheid. Ze speelden vooral nummers uit het debuutalbum maar we kregen ook enkele klassiekers Fixer Upper, The Trapper’s Pelt en natuurlijk het heerlijke Dark Days uit de ep. Naar het einde van de set sprongen er twee gitaarsnaren waarop de band gewoon van het podium verdween. Na vijf minuten kwamen ze terug om nog twee nummers te brengen, wat dan meteen ook de bisnummers waren.
Een paar maanden geleden liet Fountaines D.C. de grote zaal van Trix vollopen, iets zegt ons dat dit bij Yard Act ook niet lang meer zal duren. Deze kerels speelden in een uitverkochte Club en zetten de zaal in vuur in vlam. Je kan deze straffe band aan het werk zien op zaterdag 20 augustus op Pukkelpop, waar diezelfde dag Shame, The Murder Capital en Viagra Boys op de affiche staan.